diumenge, 24 de novembre del 2024

Sense xarxa

 


Vaig tenir l’oportunitat de veure el documental Sense xarxa sobre la tornada d’O, l’espectacle del Cirque du Soleil a Las Vegas, després del tancament pandèmic.

Us el recomano amb les mateixes emocions que transmeten i que tant importen a artistes, tècnics i empresaris qualificats que viuen aquesta professió amb aquesta passió professional i personal que fan amb l’art escènic un món millor.

Està a Prime Vídeo. No vull fer publicitat d’una plataforma, però crec que és digne d’admirar i entendre el que significa tant per l’equip de producció com pel públic. El documental deixa entreveure, també, la part íntima, emocional i no tan pràctica de l’entreteniment d’alt nivell.

Fa molts anys, els artistes del Cirque du Soleil ja cobraven 3.000 dòlars al mes. Tenien el menjar al seu gust i psicòleg per si patien desmotivació o problemes. És una carrera curta, el cos requereix molta atenció i les lesions poden ser cròniques.

Això, aquesta cura i respecte per la persona, aquí és impensable o, millor dit, inviable.

És significatiu el títol escollit, Sense xarxa. Exactament, així hem treballat i treballem tots els artistes que conec, els autònoms i els contractats temporals en qualsevol gremi. No som acròbates, però ens hem jugat la vida a la carretera i els escenaris cada dia.

Voldria anomenar alguna empresa que lleugerament s’acosti a aquesta dedicació pels seus treballadors. Us posaré alguns exemples.

Norma Duval, l’any 1986, pagava 240 euros i l’hotel diari, durant la gira. En la mateixa temporada, Bibiana Fernández pagava també 240 euros però setmanals, i l’hotel no estava inclòs. Colsada pagava 144 euros setmanals i punt. Però es podia viure d’aquesta feina.

El 2013, en un musical infantil amb una cantant exconcursant d’Operación Triunfo, es pagaven 40 euros al dia i per dues funcions.

Fa un parell d’anys, en un dels grans musicals de Madrid, una actriu secundària i suplent de personatge principal (tasca extra) estava cobrant 1.200 euros mensuals. No cal dir que aquests sous no són els que corresponen a una persona que ha invertit diners i anys en aprendre a cantar, ballar i interpretar professionalment.

El cas més recent de la categoria empresarial que ens envolta, és el veritable pànic viscut aquest passat Halloween al parc temàtic veí, amb malestar dels actors per les penoses condicions laborals i higièniques, ja que s’ofegaven, patien una important deshidratació i marejos per culpa de la mala elecció del vestuari i accessoris. Com sempre a callar, sense gaire més solució, o enfilar la porta davant d’un mercat incert.

Sense xarxa això és la norma, però, a més, fregant un tracte indigne per treballadors amb un temps productiu i profitós tan limitat, que no tenen la sort dels companys del Cirque du Soleil. Les comparacions odioses també revelen la qualitat moral dels que manen en aquesta indústria. I mai els hi falta personal.

Carolina Figueras Pijuán, directora artística-coreògrafa i creativa. Autora del llibre Memorias de una corista.