dilluns, 27 de maig del 2024

Prou feminicidis

 


És possible que en compondre Pedro Navaja en 1978, el músic Rubén Blades no fos conscient que aquell era el seu moment amb el disc Siembra, el més venut de la història de la salsa. És molt probable, també, que els milions de persones que entre xarrups, passions i revetlles, han ballat aquest tema no es detinguessin a pensar en el significat, tràgic i massa corrent, que un home apunyali a una dona. En aquesta cançó, la dona havia deixat de sotmetre’s al pinxo per a fer el carrer pel seu compte i risc.

L’èxit musical ha estat versionat desenes de vegades i aquest personatge sinistre, portat al cinema, apareix en moltes referències d’altres artistes. La cançó ha obtingut una gran fama com a història urbana a Nova York, amb tints llatins, encara que té el seu origen en la reinterpretació d’una persona real que va viure entre 1702 i 1724 a Anglaterra, anomenat Jack Sheppard, apareixent en el repertori de L’òpera del captaire, estrenada en 1728.

També se li va fer un altre gir com a cançó alemanya Mackie Messer, de Bertolt Brecht i Kurt Weill en L’òpera dels tres centaus, de 1928. Louis Armstrong la va popularitzar a ritme de jazz en 1956 titulada Mack the knife. Jo la vaig escoltar cantada per Frank Sinatra, la primera vegada. Paraules majors i noms grans.

La melodia s’enganxa i la lletra es recorda per sempre; “El diente de oro que brilla por la avenida”, “Sorpresas te da la vida”... “Quien a hierro mata a hierro termina” (Evangeli segons sant Mateu, capítol 26, versicles 51-52).

És el sòrdid retrat d’una societat que roman impassible davant la sang d’una dona abocada sobre la vorera, i s’ha pres gairebé tres-cents anys per a mantenir-se dalt de tot. No imagino, no m’és possible extrapolar, que per a guanyar 99 cèntims d’euro en iTunes i molts polzes en alt en YouTube, algú vengui una cançó avui en qualsevol lloc del món amb la història d’una de tantes víctimes locals com protagonista.

Ningú s’atreviria, ni jo, a acusar els autors ni als músics de fomentar l’assassinat de dones. Cada partitura i guió escènic és el mirall de la mentalitat d’una època. No fa tant que els humoristes Martes y Trece van ser massacrats en les xarxes i en televisió, fins al punt d’haver de demanar perdó, pel sketch de la dona al telèfon en 1991: “El meu marit em pega”. Sincerament, mai va tenir gràcia i era d’un gust pèssim. El maltractament estava assumit, com aquella bona dona que va afirmar: “Em pega... el normal”.

Per a evitar suspicàcies, el meu lema és Un artista inspira a un altre artista. Com tinc temps per a crear, m’he entretingut a fer-li un petit homenatge en vídeo animació a aquesta dona Josefina Wilson, caiguda a les mans d’un criminal de barriada. D’entrada és una reivindicació, per consideració a totes les Josefines que han mort soles i desaparegudes sense pietat ni suficient condemna. No hi ha govern de confiança, mentre es cometi un altre assassinat. El que compta és la seguretat i la justícia. Han d’acabar amb les estadístiques i no autocomplaure’s en el fet que enguany han mort menys dones que en el passat. Cap, aquest és l’objectiu.

És un tema universal, és art, és música, què és Pedro Navaja? És un feminicidi cantat i ballat per a xerinola general. A això hem arribat en tres segles de progrés i cultura que, ja veuen, tampoc significa educació. El criminal de la salsa que va voler robar-li el protagonisme a Jack l’Esbudellador, reapareix, viu, en una altra creació posterior titulada Sorpreses. Llavors, és feminicidi. Tot i això, es continuarà ballant i no és denunciable perquè no és la història d'una estimada i plorada coneguda nostra.

Carolina Figueras Pijuán, directora artística-coreògrafa i creativa. Autora del llibre Memorias de una corista.