dimecres, 12 de juny del 2024

Això del topless

 


Això del topless escènic ve de molt abans de 1960 quan Miss Margaret Kelly ho va posar de moda a París amb la seva pròpia marca de ballarines, les Bluebell Girls. Dones massa altes per al ballet clàssic i amb una talla de sostenidor no superior a la 90. Les coristes primes amb les cames més llargues van omplir els millors casinos i espectacles amb sopar de luxe del món, com el desaparegut Scala Barcelona. En algun moment de la nostra transició democràtica el nu integral del cabaret en estricte horari de nit va saltar a la funció de tarda i nit en el teatre. Això, més els magazins amb senyoretes de pòster desplegable i el cinema de les sales X, aniria acabant amb les escapades a Perpinyà per a gaudir de l’esperada fi de la censura franquista. Les dones modernes van fer de les seves apropiant-se de les platges. Hi ha països on encara està prohibit.

Succeeix amb el pole dance, que el mateix s’ofereix en un antre de mala mort o es considera una disciplina artística de competició esportiva. Les ballarines de la barra vertical, amb tacons stilettos vertiginosos, dels països de l’Est practiquen amb un alt nivell tant gimnàstic com eròtic i sense despullar-se. Hi ha per a tots els gustos.

A les ballarines i vedets dels anys 70, 80 i 90 que vam fer topless amb una prudent distància i sòbria elegància, com en el desaparegut restaurant i espectacle Galas de Salou, on vaig ser coreògrafa i productora, ens sorprèn que aquelles dones repressores que ens van injuriar sense pietat, ara es mostrin tan modernes i orgulloses amb els reivindicatius pits a l’aire de Amaral i altres cantants que se n’han pujat al carro, molt convenient, de l’alliberament i l’exaltació. Passada l’eufòria catàrtica que no entrava en el programa, Amaral va referir en diversos mitjans que havia rebut missatges d’odi. Va aplicar malament el seu missatge de llibertat i la responsabilitat era seva. Estem acostumats a veure els avisos en les pel·lícules amb lemes del tipus: vocabulari malsonant; nu; sexe; angoixa; violència, drogues i pot ferir la sensibilitat de l’espectador.

En absència de direcció artística, hi ha un mal pas cap a la vulgaritat. Aquestes cantants que van recórrer al nu parcial com un crit de valentia i suport a unes altres, el van fer tant ignorants com desprotegides.

S’entén que uns pares amb els seus fills, una parella que assisteix a un concert o una senyora conservadora, tinguin tot el dret de molestar-se, ja que ningú ha avisat del nu. La diferència és que l’art del topless professional consisteix en el fet que el pit no es bellugui de cap manera —hi ha moltes hores de dansa i estil, no serveix qualsevol— es realitza en un context, perfectament il·luminat i desvestit, estudiat per a realçar. És, en definitiva, una fantasia que sedueix amb classe i ho deixa allà en el núvol oníric individual, o com deia la coreògrafa de la Scala, amb qui també vaig treballar, Miss Christine Riba, ex Bluebell Girls: “Venem el somni inassolible”. Tret que es tracti d’una stripper escalfant al personal per a sumar consumicions i rematar la feina amb un prosaic: “T’estimo, passa per caixa”. L’altre és sorprendre i desconcertar, ficar els pits en la cara del públic que assisteix desprevingut a un rapte de feminitat salvatge i que acaba convertint-se, malament que li pesi, en violència visual i intrusió en els seus valors. En el Music Hall de Barcelona, avançadíssim lloc de trobada de la contracultura catalana i refugi de proletariat àvid de felicitat instantània, el topless no va molestar mai perquè es coneixia i apreciava. Sabien el que anaven a veure. Puntualitzo, per a satisfacció d’homes i dones per igual.

El preu de reivindicar com a dona el tenir dos i només no ha de ser la resposta d’odi, encara que els diria que si ensenyen els pits en un escenari i no volen ser criticades innecessàriament, demanin assessorament, avisin de les seves intencions i permetin a l’audiència que triï. L’artista és exhibicionista, però no tot val. L’escenari, com la càmera de cinema, no perdona i el públic, tampoc.

Carolina Figueras Pijuán, directora artística-coreògrafa i creativa. Autora del llibre Memorias de una corista.