dimecres, 10 de setembre del 2025

Els veïns de Barenys alerten que l’Eix Cívic continua sent inundable

 


L’Associació de Veïns i Comerciants Barenys-Platja de Ponent ha presentat al·legacions al projecte de l’Eix Cívic de Salou, previst en l’antic traçat ferroviari, davant la Direcció General d’Urbanisme de la Generalitat. Segons els veïns, l’Ajuntament ha ignorat els advertiments reiterats sobre el risc d’inundabilitat que continua afectant la zona del barranc de Barenys, malgrat la nova canalització que executa l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA).

Els afectats recorden que el problema no se soluciona només amb el tram final de canalització, actualment en obres entre el Vial de Cavet i el carrer Carles Roig, perquè el punt crític es troba precisament Vial de Cavet amunt. “Si l’aigua ja arriba desbordada des de més amunt, és impossible que pugui passar tota sota el pont del Vial de Cavet”, resumeix l’entitat veïnal.


Crítiques a l’informe d’inundabilitat de l’ACA

Les al·legacions expressen la “total disconformitat” amb l’informe d’inundabilitat emès per l’ACA en relació amb el projecte de l’Eix Cívic. Tot i que el tram final, actualment en execució, s’ha projectat per resistir avingudes amb un període de retorn de 500 anys (Q500), els veïns consideren que això no garanteix l’absència de risc.

Els arguments principals són: desbordaments freqüents (abans d’arribar al Vial de Cavet, el barranc ja presenta episodis de sortida d’aigua amb crescudes associades a períodes de retorn de només deu anys); gir de 90° al Vial de Cavet (el traçat fa un angle recte que dificulta el flux de l’aigua i incrementa el risc de desbordament); pont insuficient i obstruït (la infraestructura sota el Vial de Cavet té una capacitat hidràulica limitada, amb un dels ulls permanentment reblit i l’altre reduït a un pas d’uns 1,5 metres. Això limita el cabal a uns 90 m³/s, molt per sota dels 273 m³/s que caldrien per a una Q500).

Segons els veïns, el projecte de l’ACA és un “exercici de ficció tècnica” quan dibuixa l’aigua entrant de manera ordenada a la nova canalització, ja que físicament això és “inversemblant” si el cabal ja arriba completament desbordat.

Les al·legacions es basen també en l’Estudi d’Inundabilitat d’Enghydra, encarregat en el marc del projecte de l’Eix Cívic, que assenyala diversos punts crítics:

Les simulacions no han tingut en compte ni la precipitació prèvia ni l’existència de sediments o obstacles.
Les noves infraestructures poden evitar inundacions aigües avall del Vial de Cavet, especialment al barri de la Salut, però no resolen la situació aigües amunt.
El funcionament per a cabals Q500 no és òptim, ja que el canal no disposa de cap marge de seguretat respecte de la seva coronació.
No es considera el transport de sediments, vegetació o altres materials que habitualment obstrueixen el pas de l’aigua.


Inundacions recents

Els veïns recorden que el setembre de 2024 ja es va produir un desbordament del barranc just en aquest punt, amb afectacions greus al carrer Carles Roig, carrer Barenys, el barri de la Salut i els camps de futbol, arribant fins a la paret mitgera del càmping Sangulí. Aquest episodi confirma, segons l’associació, que la realitat hidràulica és molt diferent de la que dibuixen els informes oficials.


Reclamacions veïnals

Davant aquesta situació, l’entitat veïnal sol·licita que es declari tota la franja entre el Vial de Cavet i el tram final del barranc com a zona inundable; es contemplin mesures preventives específiques en el projecte de l’Eix Cívic; les administracions actuïn amb “diligència i rigor” per buscar solucions efectives, atès que la problemàtica ja ha provocat greus afectacions i es repetirà en el futur.

Els veïns insisteixen que no estan en contra del projecte urbanístic, però que cal garantir que el nou Eix Cívic no es construeixi sobre una zona amb alt risc d’inundació, ja que això comportaria greus conseqüències urbanístiques, socials i econòmiques per al municipi.