La materialització de PortAventura com a parc temàtic de Vila-seca i Salou ha travessat per nombroses vicissituds. La primera, i sens dubte la més complexa, va ser provocada per la segregació municipal de Vila-seca i Salou, el 1989.
L’actitud bel·ligerant i obstruccionista dels segregacionistes sobre els nous límits territorials (el famós Ni un pam) va fer que la multinacional nord-americana Anheuser-Busch decidís desistir del multimilionari complex, fet que va obligar el llavors president de la Generalitat, Jordi Pujol, a buscar una solució d’urgència.
Aquesta la va trobar en Javier de la Rosa, empresari d’èxit del moment, sempre amb les maletes carregades de milions de pessetes dels seus amics kuwaitians (grup KIO). Naixia TibiGardens.
TibiGardens va ser, per tant, el nom original i el projecte embrionari del parc temàtic que avui coneixem com a PortAventura. TibiGardens estava inspirat en el Tibidabo de Barcelona, i va ser impulsat per empreses com Gran Tibidabo, Anheuser-Busch, FECSA i La Caixa.
TibiGardens pretenia competir amb altres projectes europeus de gran format, com Disneyland París, que va escollir París (França) en detriment de Catalunya, on també havia mirat terrenys.
No obstant això, el projecte va patir un gir radical arran dels escàndols financers que van afectar Grand Tibidabo i Javier de la Rosa el 1993, els quals van obligar Jordi Pujol a buscar un substitut per al cada vegada més controvertit empresari.
Això va obrir la porta a l’entrada de nous inversors: The Tussauds Group (filial del grup britànic Pearson), a més d’Anheuser-Busch (amb una participació petita, ja que, després de tants problemes, volia marxar definitivament de Catalunya), FECSA i La Caixa. El nou consorci va aportar estabilitat financera i experiència internacional, i va decidir reformular el projecte i canviar-li el nom.
Neix PortAventura
El canvi de TibiGardens a PortAventura va respondre, per tant, a la necessitat de distanciar-se de la imatge deteriorada de la promotora original i de dotar el parc d’una identitat pròpia i atractiva per al mercat internacional.
El parc va obrir finalment l’1 de maig de 1995 amb el nom de PortAventura, després d’una inversió de 48.000 milions de pessetes (288 milions d’euros), i sota la gestió del nou consorci. D’allò en fa trenta anys, però ara els maldecaps continuen amb Hard Rock, que ha esdevingut el nou projecte polèmic complementari de PortAventura.