L’alcalde
de Salou, Pere Granados, ens ha pres el pèl. Va dir que Vila-seca sempre s’havia
tancat en banda i que mai va voler negociar amb Salou la modificació del
consorci de Port Aventura, amb una fiscalitat més favorable per a Salou, i
resulta que no va presentar cap proposta en aquest sentit a Vila-seca, on encara l’esperen. Així ho desvela
l’alcalde de Vila-seca, Josep Poblet, en una entrevista publicada avui al Diari de Tarragona, en què també lamenta
l’actitud “summament interessada” i la “falta de visió estratègica” de l’alcalde
de Salou (i de l’oposició) en aquest assumpte. L’alcalde de Vila-seca entén que el
projecte de Port Aventura encara no està acabat (en queda el 60% per executar,
diu) i demana la mediació d’una comissió d’experts en el cas que Salou i
VIla-seca no arribin a un acord sobre
com s’ha de repartir la fiscalitat del parc. Aquesta tarda, el Parlament de
Catalunya té previst prorrogar el consorci de Port Aventura, del qual Salou ja
se n’ha desvinculat. Aquest és el text íntegre de la sucosa entrevista a
Poblet:
En el debat sobre el CRT ha faltat la veu de Vila-seca. El seu silenci és per estratègia o per prudència?
En relació amb el debat sobre el Consorci del Centre Recreatiu Turístic de Vila-seca i Salou, optar per la prudència té el risc que t’interpretin els altres. I de cap manera volem que ningú tingui la temptació de pensar que el nostre silenci és indiferència o arrogància, o pitjor, submissió. Ni una cosa ni l’altra. Durant els últims vint anys Salou i Vila-seca hem construït una bona relació institucional que valorem per sobre de tot, perquè és el que la ciutadania espera de nosaltres. I precisament per això, a Vila-seca hem preferit adoptar una actitud respectuosa i prudent davant els últims esdeveniments.
Per a vostè, què representa Port Aventura?
Port Aventura representa la inversió turística més gran mai realitzada, amb prop de 1.000 milions d’euros d’inversió directa, una inversió indirecta de més de 1.500, un impacte econòmic induït a la zona de 740 milloncs anuals que equival al 25% de l’impacte del sector a la Costa Daurada, formació en el sector serveis, milers d’ocupacions amb especial incidència en els joves, més de 56 milions de visitants, una gestió sostenible d’un gran espai i una dinamització econòmica que ha produït desestacionalització, estabilitat laboral, riquesa i progrés de forma generalitzada i contínua.
En tot aquest assumpte prevalen els ingressos que genera?
Port Aventura no es va concebre de cap manera com una inversió generadora de tributs per nodrir les hisendes municipals. Té, naturalment, la fiscalitat que li correspon, com tota activitat econòmica, però aquesta no és la raó principal de la seva existència, ni l’import significa la base fonamental dels impostos de Vila-seca i de Salou. És més, tots dos ajuntaments podrien suportar les seves respectives responsabilitats sense comptar amb ells. Que quedi clar, doncs, que la importància de Port Aventura no són els impostos, sinó l’impacte econòmic global i la contribució a la creació d’una destinació turística.
Llavors, el debat sobre el consorci a què es deu?
La defensa dels interessos de Vila-seca sempre ha significat per a nosaltres un compromís ferm amb les empreses que ens donen confiança, que ens ajuden a prosperar, independentment dels tributs que paguin. No ens ho plantegem com un tema de fiscalitat, sinó com un gran actiu de futur a protegir i desenvolupar del nostre sistema socioeconòmic territorial i, en el cas de Port Aventura, conjuntament amb Salou, des del primer dia.
Tan important és el CRT?
El consorci, integrat per la Generalitat i els dos municipis, és vigent des de 1992. Durant tot aquest temps sempre ha estat presidit pel consens i la més absoluta unanimitat, amb independència dels canvis de corporacions, governs i signes polítics dels seus integrants. Ha gestionat amb eficàcia i eficiència una implantació de gran complexitat garantint la funció de reequilibri de la desigual incidència de l’estructura del centre en els dos municipis, aspecte que no es pot ignorar tenint en compte que, en aquest moment, el desenvolupament del complex és d’un 40% del total.
Per tant, el CRT és una eina indispensable...
Sí i així ha de seguir en el futur, amb criteris similars, ja que si no la distribució de plans parcials i la zonificació s’hauria pogut fer d’una altra manera i el resultat avui seria també diferent. És a dir, si fins ara cap dels membres del CRT ha interferit o mediatitzat el projecte prioritzant l’obtenció de futures fiscalitats, focalitzar en aquest moment el debat en una qüestió tan summament interessada constitueix, com a mínim, una important manca de visió estratègica.
Per a vostè, la vigència del CRT ha conclòs?
Certament han passat vint anys i el projecte ha avançat considerablement, però no està finalitzat. El CRT té pendent d’executar més d’un 60% dels seus continguts i el consorci es va aprovar per gestionar el projecte sencer, no una part, ni només la urbanització. Abans ens jugàvem el model territorial. I ara ens hi juguem la continuïtat. L’ajuntament de Vila-seca ha estat i és conscient de la importància fonamental que la vigència del consorci té per al bon fi del projecte i, per això, ja fa sis anys que vam advertir reiteradament tant al Govern de la Generalitat com a la resta d'agents institucionals i econòmics implicats en el projecte, de la necessitat d’emprendre amb anticipació i prudència aquesta renovació del consorci. I sempre els hem manifestat que la nostra actitud seria flexible i raonable.
Però a Salou no ho veuen d’aquesta manera.
Som conscients que el venciment dels vint anys de vida del consorci constitueix una fita rellevant per a la nostra població veïna, per això vam oferir, ja fa uns mesos, l’alcalde de Salou la possibilitat que ens presentés una proposta escrita amb relació a la fiscalitat del Consorci a fi de poder ser degudament valorada per l’ajuntament de Vila-seca, sense que encara ens hagi estat presentada, segurament a causa de dinàmiques internes perfectament comprensibles de la corporació de Salou. Per aquest motiu, després d’un temps prudencial, vam donar a conèixer al Govern de la Generalitat la posició que podria ser acceptable per a l’ajuntament de Vila-seca i que, responsablement amb el que s’espera de nosaltres, donaria satisfacció a l’ajuntament de Salou amb criteris més favorables a les seves pretensions. Sembla que aquesta proposició tampoc ha estat discutida ni valorada.
És a dir, que Salou encara no els ha respost.
Això explica, més enllà de la prudència que ens hem imposat, el nostre silenci fins avui.
I a partir d’ara què?
Ara, després dels acords adoptats per l’ajuntament de Salou en ple, tothom es pregunta què cal fer o què es pot fer? I aquesta pregunta ens situa, altre cop, davant d’una gran responsabilitat, com fa vint anys. No ens sorprèn.
Però seguim sense saber com o quina pot ser la solució al problema...
La nostra resposta a l’interrogant és: no volem de cap manera la incomoditat de ningú en un treball compartit, responsable i de futur; insistim en preservar el onsorci i volem l’acord amb Salou, i per assolir-lo, si cal, estem disposats a sotmetre l’assumpte a l’arbitratge d’una comissió d’experts.
Un comitè d’experts?
Segur que podem comptar amb l’equanimitat del coneixement de què disposa la URV, institució amb prestigi acadèmic i neutralitat política, a qui podríem confiar la constitució d’aquesta comissió que estableixi una distribució dels recursos del CRT i així assegurar la confiança de els inversors en els nostres municipis i garantir les expectatives econòmiques i laborals de tantes i tantes persones; seguirem apostant per aquest model d’equilibri territorial que tan bons resultats ens està donant i continuarem liderant, juntament amb Salou, el major projecte de desenvolupament turístic de Catalunya, en benefici dels nostres ciutadans.