dimarts, 11 de juny del 2024

Els dofins no es besen

 


Recordo que fa anys vaig fer un comentari en Facebook sobre la inconveniència que la representació oficial de Salou en Fitur es barregés amb un parc d’atraccions on hi havia explotació i sofriment animal. L’endemà, vaig rebre una notificació que aquest comentari havia estat denunciat com a ofensiu i consegüentment eliminat. Cal ser molt cretí per a ofendre’s per cridar l’atenció sobre la cada vegada menys acceptable pràctica de viure dels animals en captivitat. Així es va acabar el circ més emblemàtic del món Ringling Bros. and Barnum & Bailey el 2017, que segons va anunciar no podia afrontar el rebuig social i les pèrdues econòmiques. Ringling Bros. ha tornat sense utilitzar animals, com en el seu moment es va mostrar totalment innovador el Cirque du Soleil. Cap xarxa ni aplicació és nostra, acceptem les condicions de gratuïtat a canvi de vendre la nostra ànima digital i és del tot inútil copiar i pegar enunciats de l’estil: “Jo no autoritzo Facebook a usar les meves dades”. Censurada per dir l’evident. Ha passat el temps i les lleis espanyoles han fet possible un avanç a favor dels animals captius d’espectacles. No els desitjo als artistes de circ ni als empleats de delfinaris cap mal, però la conscienciació és aquí.

Els dofins no es besen. Si algun es deixa és que ha estat arrencat de la seva família, capturat i ensinistrat per a complaure a la gent amb aquestes fotos o previ pagament de mitja hora nedant amb ells per a viure l’eterna il·lusió de l’home de dominar la naturalesa a costa de vessar sang.

Salten fent cabrioles per a menjar perquè estan privats d’aliment viu i llibertat. Si no volen fer el que els ordenen es donen cops al cap fins a sagnar, en les parets dels seus delfinaris. També se suïciden amb plena voluntat. No ens riuen les gràcies. La seva intel·ligència els ha condemnat a un despietat comerç.

M’implico en aquesta defensa per experiència pròpia com a artista creadora d’un espectacle de dansa en el seu entorn on no vaig intervenir en l’explotació i després de veure els documentals The cove, sobre les matances en Taiji, del Japó i Blackfish, amb les desafortunades orques d’Orlando als Estats Units.

És mentida que un espectacle d’animals sigui educatiu, res del que s’interpreta és natural i això inclou lleons marins sofrint atrocitats físiques sobre dues extremitats i delfines embarassades fent salts de quatre metres, durant cinc passis diaris.

No humanitzeu a una criatura salvatge per a inspirar tendresa i amor als animals. És un acte egoista propi d’éssers ignorants que necessiten mostrar un estatus fictici. No són mascotes. Els han pres la dignitat, la raó de viure. L’amor i el respecte és deixar-los on estan.

No sé si serveix la meva veu, si fa prou soroll, però la meva consciència m’ha posat en un costat del qual no em mouré fins i tot a costa de perdre amistats o familiars. Ja veuen, no solament la política i l’ambició separa les persones. Quan se sap el que jo he viscut tan a prop tens el dret i l’obligació moral de ser radical i defensar el que els animals no poden reclamar. Ja em val que una sola persona se’n faci ressò d’aquesta opinió, que investigui el que explica Ric O’Barry, l’entrenador de la sèrie Flipper, ara ferm activista contrari, i llegeixi el trist inventari actual de les morts de mamífers marins en captivitat en tot el món. Penseu quina classe de societat volem i com es pot reparar tant mal.

Com diu una cançó d’Enigma: “L’home és el somni del dofí”. Quina contradicció tan cruel.

Carolina Figueras Pijuán, directora artística-coreògrafa i creativa. Autora del llibre Memorias de una corista.