dimarts, 25 de juny del 2024

La banca mai perd

 


Vaig deixar de residir a Salou el 2004 per a viure a Turquia sense data determinada de tornada. De sobte, el 2015 em va arribar una carta de La Caixa advertint-me que l’Ajuntament havia emès una ordre d’embargament. Em va resultar estrany. Vaig acudir a l’antiga gestoria on havent passat tant temps ja no constava res meu, vaig consultar amb la meva persona de confiança i vaig anar a l’Ajuntament per a assabentar-me’n. Es tractava de l’IAE corresponent als exercicis 2001-2002. Encara no sé com, en tancar la meva escola de dansa, d’alguna manera s’havia traspaperat.

Durant el 2003 vaig estar vivint en un altre habitatge de Salou i, encara que no treballava ni tenia local, vaig regalar un show professional de nou persones al Parc de Nadal. També vaig organitzar l’últim de tants festivals creats per la ciutat, el Dansa-Lou en l’envelat de la Festa Major d’Hivern del 2004, amb els bitllets d’avió comprats i les maletes llestes. Havent visitat el consistori per a tots aquests tràmits artístics, a ningú se li va ocórrer avisar-me de bona fe que passés per caixa i liquidés un impost pendent.

L’Ajuntament va continuar enviant més cartes a l’adreça on ja no hi era. Així va passar el temps fins al 2015. En la finestreta, vaig rebre la recriminació de què havia d’haver informat que deixava el país i facilitat la meva nova adreça, ja que les cartes constrenyent aquest pagament havien estat retornades. Comuniquen els residents que marxen on van a viure? No.

De tota manera i, segons la perícia dels inspectors de l’FBI, la CIA, la Interpol, la Policia Nacional, els Mossos d’Esquadra i la Guàrdia Civil, així com els serveis del padró i Hisenda, amb un DNI es troba una persona en altre municipi, en el meu cas Cambrils i Mont-roig.

Encara que tingués altre compte bancari, havia estat localitzable fiscalment sempre i m’hagueren trobat.

Amb cada any transcorregut sense saber res, es van sumar uns interessos i el que era una quantitat petita va passar a una més seriosa de quatre xifres. L’assumpte es va resoldre pagant, quan se’m va autoritzar a fer-ho.

Per què no em van embargar el primer any o el sisè? No se m’ocorre altra cosa: perquè la banca mai perd. Qui vegi usura és una persona maliciosa i perversa.

No badeu, criatures, ara els aviso on soc fins i tot quan vaig al servei, no sigui cas…

Carolina Figueras Pijuán, directora artística-coreògrafa i creativa. Autora del llibre Memorias de una corista.