dissabte, 24 d’agost del 2024

L’instint

 


No enumeraré les vegades que em vaig despertar en el meu llit tocant una cosa humida... i era un ocellet del pati que havia xocat contra un finestral de la cuina i que la meva gossa m’havia portat. No em produeix especial riure, és una llàstima de vida perduda, un recordatori de l’efímer, però sí que m’aviva el somriure de què significa la naturalesa de cadascú i com aplica el seu instint amb, fins i tot, lleialtat. No hi ha animals dolents, que matin per plaer. No hi ha orques assassines ni taurons mesquins. Els dofins, els micos, els lleons (fins i tot el fabulós rei lleó idealitzat) i els gats també exerceixen el seu masclisme i violen si els convé.

El que succeeix és que a la meva gossa no li tinc en compte l’instint de caçadora, l’estimo molt més que a una cosina llunyana amb qui no comparteixo res. El gen no obliga a estimar. No puc explicar-li (a la gossa) que em fa pena l’ocellet mort.

Fa uns mesos em vaig trobar un ocellet mort dins d’un paraigua tancat i penjat al pati. Si us dic que em van caure les llàgrimes no me n’avergonyeixo. Havia sentit un piular, i pensant que havia caigut d’un niu, vaig buscar i vaig buscar, però no el vaig trobar.

Aquesta soc jo, la que es commou per la fragilitat d’un altre ser que ha mort en solitud, anònima i tan inútilment.

La tendresa cotitza cara i, si us plau, us ho prego, ni una paraula a la cosina llunyana que aquesta se n’aprofitaria per fer mal. Tota una vida per guanyar confiança sota el sostre inapel·lable de la família i un segon per a perdre-la. Per sempre. També és instint.

Carolina Figueras Pijuán, directora artística-coreògrafa i creativa. Autora del llibre Memorias de una corista.