dijous, 27 de febrer del 2025

El seu torn

 


A vegades, la vida em maltracta com si hagués inventat la cita prèvia. Però en general em compensa exquisidament per no haver-ho fet i per altres raons, diguem-ne fins i tot de karma.

Per desdramatitzar: el sistema, la maquineta, et crida l’atenció perquè has arribat massa aviat i no t’imprimeix el tiquet, però no et diu res quan no compleix la puntualitat de la cita que t’ha costat concertar dues hores per internet.

Mentre escric això, tant la dona d’una taula d’atenció com el segurata de l’entrada maltracten amb un correcte menyspreu de manual un home que no sap usar, i no té per què saber-ho, la seva carpeta de prestacions a internet. L’home està empipat. Se’n va, i ells se’n riuen.

Això sí que és qualitat del servei públic. La prepotència darrere el taulell i la submissió davant la pèssima gestió de les administracions són dignes d'estudi. 

Pel que fa al vigilant, la feina consisteix a fer de pastor, sense cap empatia, de gent entre decebuda, cansada i una mica interrogativa. Cobrar per mirar el mòbil durant tota la jornada laboral. Trobo a faltar el gos d’atura.

En acabar d’escriure aquest text, encara espero el meu torn, una hora més tard. Quan ja em toca, tinc la sort que m’atengui una persona amable a la taula 19.

Surto de l'oficina sense dir bon dia... fent una repassada a les cares apagades i mirades quasi absents. Llueix la pantalla dels torns de la cua: “Gràcies per la seva paciència en l’espera... i perdó per les inconveniències”. Imagino, un entorn administratiu més amable.

Ja voldríem, els que no som ximples, que es donés algun valor a qui arriba abans d’hora i, a més, sap fer els tràmits per internet. Però qui no en sap, o prefereix que l’atengui una persona i no una màquina, té el dret de ser tractat amb respecte i que no se’n fotin d’ell, com aquell home cansat de demanar solucions als qui son part del problema.

Carolina Figueras Pijuán, directora artística-coreògrafa i creativa. Autora del llibre Memorias de una corista.