El
passat 23 d’abril, la Generalitat va proposar una solució al conflicte que
enfronta Salou i Vila-seca pels impostos que paga Port Aventura: que el 57% siguin per Salou i el 43% restant per a Vila-seca (el repartiment
durant els darrers 20 anys ha estat al 50%). Una nova distribució que només s’aplicaria
a la zona edificable prevista quan es va constituir el consorci, no a futures
obres, com la de Barcelona World, que és la nova gallina dels ous d’or des del punt
fiscal, sobretot per a Salou, ja que aleshores cada ajuntament es quedaria tot el que li pertoca. Amb aquesta proposta el govern català pretenia posar fi a la disputa entre els dos ajuntaments, però l’alcalde de Salou, Pere Granados, va contestar que
res de res, que Salou té ple dret a estar fora del consorci i a reclamar més calés per molt que conseller d’Economia, Andreu Mas-Colell, s’hi encaparri. Amb la qual cosa la
portada de dalt d’Hola no deixa de ser una utopia. Reprodueixo la
informació de Silvia Jiménez al Diari Més del 24 d’abril sobre tot això:
El Govern català ha mogut fitxa. El 57% dels ingressos fiscals derivats de Port Aventura per Salou i el 43% restant per Vila-seca. Aquesta és la proposta que ha llençat la Generalitat de Catalunya, exercint la presidència del Consorci Recreatiu i Turístic (CRT) de Port Aventura, als dos alcaldes que protagonitzen la pugna pels tributs del parc –Pere Granados i Josep Poblet– des de fa un any.
La nova distribució de la fiscalitat del parc, però, està subjecta a algunes condicions que la Generalitat recull en les cartes, idèntiques, que ha adreçat als alcaldes de Salou i Vila-seca i que, tant Pere Granados com Josep Poblet, ja tenen als seus calaixos.
El nou repartiment 57-43 que ha llençat el govern català varia percentualment del que s’està aplicant a l’actualitat i del que, de fet, s’ha utilitzat durant els darrers vint anys, que era del 50-50. La nova distribució proposada per la Generalitat respecta la proporció territorial que cada municipi té en l’àmbit del CRT. Deixa al marge, d’altra banda, tenir en consideració els termes municipals on s’ubiquen els diferents equipaments de les àrees esportives, comercials, residencials, hoteleres i, en definitiva, del parc, a l’hora de recollir el que generin els impostos.
En cas que els dos municipis de la Costa Daurada acceptin aquesta proposta, aquests percentatges només s’aplicarien als 720.000 metres quadrats de sostre d’edificabilitat que contempla la Llei 2/89, que és la que va autoritzar la construcció de Port Aventura fa vint-i-quatre anys i la que ha regulat fins ara les condicions del consorci intermunicipal de la discòrdia.
D’aquests 720.000 metres quadrats que contempla la llei, encara resten 495.000 metres quadrats per consolidar. Així doncs, la distribució percentual 57-43 es mantindria fins al total desenvolupament del projecte sobre aquests 495.000 metres quadrats.
Els ingressos fiscals que generin els futurs projectes que sobrepassin aquesta superfície màxima que marca la Llei 2/89 aniran íntegrament a les arques de l’ajuntament del terme municipal on s’implantin. Aquesta és, també, altra de les aportacions que introdueix la Generalitat en la seva proposta que, hores d’ara, Pere Granados i Josep Poblet, ja deuen estar avaluant als seus municipis.
Aquest nou element suposa un incentiu per als ajuntaments si saben jugar les seves cartes amb el futur projecte Barcelona World que, en cas de materialitzar- se, superaria amb escreix la superfície que resta per consolidar en l’àmbit territorial del Consorci Recreatiu i Turístic Port Aventura.
Continuïtat indefinida del CRT
A banda del nou repartiment fiscal entre Vila-seca i Salou, la Generalitat aborda també, en la seva proposta, un altre aspecte: la continuïtat de forma indefinida del Consorci Recreatiu i Turístic Port Aventura.
Si Poblet i Granados accepten els nous percentatges, hauran de modificar immediatament els estatuts del CRT i incorporar les noves condicions de tributació i de vigència del consorci. La proposta del govern contempla, d’altra banda, que el consorci –com a únic òrgan de gestió del CRT– només podrà modificar-se en el cas que s’hagin d’implementar nous projectes.
Consens i termini
La Generalitat dóna un termini de deu dies als dos ajuntaments a partir de la recepció de la missiva perquè donin una resposta. Tanmateix, en la carta, que en aquesta ocasió porta la rúbrica del delegat del Govern a Tarragona, Joaquim Nin, la presidència del CRT convida als batlles a arribar al consens que tan difícil ha estat durant el darrer any.
Cal recordar que els darrers moviments en la tensa negociació entre els dos municipis els ha fet l’ajuntament de Salou. Aquest consistori ha mantingut fins a la data la seva total desvinculació del CRT, al que no li atorga legitimitat per tramitar les llicències que afectin al seu terme municipal. D’altra banda, el mateix alcalde, Pere Granados, amb el suport de tot el plenari, ha assumit les competències per atorgar aquestes llicències.Més informació: Salou dinamita el consorci, Granados alça la cresta, Parelles trencades, Mas-Colell renya Granados, Granados treu múscul, Granados se’ns torna filòsof, Granados necessita tapar forats, Granados opta pel populisme, Granados es prepara per a la guerra.