Després
de donar tota mena de facilitats a Adif perquè deixés Salou sense trens (només
hi ha un baixador en via morta a Port Aventura), l’alcalde de la ciutat, Pere
Granados, ha deixat clar quin és el seu objectiu següent: barrar el pas al
tramvia que la Generalitat tira endavant a l’antiga traçat ferroviari. Una
maniobra que, si aconsegueix tirar-la endavant, li deixarà les mans lliures per
especular urbanísticament a l’Eix Cívic.
Per
poder aconseguir aquesta nova calamitat, l’Ajuntament ha aprovat aquest migdia
en ple municipal demanar la paralització del projecte de TramCamp, les obres
del qual haurien de començar a finals d’aquest any o principis del 2025.
L’excusa
és que Granados no vol catenària. Quelcom inviable actualment, ja que les
bateries no permeten alimentar els combois més enllà de 800 metres.
Granados
ho sap, d’aquí el seu intent de torpedinar un projecte que beneficiaria milers
de persones.
Catenària
Per
justificar el que és injustificable, el d’Albox argumenta que la Generalitat no
ha consensuat el tramvia. Quan això no és cert, atès que l’Ajuntament de
Vila-seca ha aconseguit que la seva avinguda Ramon d'Olzina sí que estigui
lliure del cablejat. És més, nombroses capitals europees disposen de catenària
en el seu recorregut (fins i tot en els nuclis antics) per poder proporcionar
energia als seus tramvies.
Les
reaccions contra la decisió de Granados no s’han fet esperar. “La
bel·ligerància de Pere Granados cap al TramCamp embarga la mobilitat de més
d’un milió de persones al Camp de Tarragona. Cal deixar de banda la política de
mobilitat centrada en el vehicle privat i garantir que es converteixi en un
dret universal”, assenyala un enginyer a les xarxes.
De
manera semblant s’ha pronunciat l’Associació Promoció del Transport Públic.
“L’Ajuntament de Salou manté el boicot al TramCamp i ara planteja que es
declari nul el projecte bàsic. Vol que s’estengui el tram sense catenària i
exigeix que la Generalitat pagui el seu Eix Cívic, que inclou un aparcament per
a 400 vehicles”.
Alcalde obstruccionista
I
afegeix: “Aquesta obsessió del consistori ja ens va portar la pèrdua de
l’estació al centre de Salou amb 600.000 viatgers anuals. L’Ajuntament encara
no entén els avantatges del tramvia: eficiència energètica, capacitat i
vertebració del territori”.
“Confiem
que la Generalitat es mantingui ferma en el desenvolupament del TramCamp i no
participi en el finançament de projectes propiciats per un Ajuntament
obstruccionista i que segueix criteris de la mobilitat del segle passat”.
El
més greu és que Granados compta amb el suport cec d’ERC de Salou, que vota fins
i tot en contra de les millores en mobilitat que proposa el seu partit.