divendres, 15 de novembre del 2024

Velles fotografies

 


Sé que sembla melodramàtic, i que a molts amics els costa fer-ho, però acabo de llençar unes quantes fotografies dels temps de lluentons. Ho faig sovint, una neteja material i mental. Queden les fotos d’escenari, que van a parar al meu fons del MAE de l’Institut del Teatre. Si no ho fes jo, no en quedaria constància de tants companys engolits per l’oblit. Ho faig més per ells que per mi. Som la suma de tots aquells que hem conegut. I som els que varen obrir el camí als artistes presents.

Després hi ha les altres fotografies, quan vam aparèixer tots celebrant estrenes, aniversaris i caps d’any. Jugant al darrere, interpretant al davant. Tot tan professional, tan posats i tan contents.

Algunes vegades, eren els moments més inestables de les nostres vides, però allà estem retratats, menjant-nos el tros de món que ens pertanyia o això crèiem: durant crisis sentimentals de serial, sense objectius definits a llarg termini, fent equilibris en la corda fluixa bancària, sense saber quin contracte vindria després i amb qui. I res, no passava res. Sempre hi havia un dia més per a lluitar i per a donar-li la volta al sol que, mentida, no surt per a tothom.

Seguíem agafats a la fantasia feta realitat, per evitar aquell caos que ens amenaçava, ens vam fer experts en l’efímer i, no obstant això, d’alguna manera, aconseguíem eternitzar fins i tot el que era totalment caduc.

No, no miro les velles fotos, ni rellegeixo cartes grogues. Tot s’amuntega en la meva ment sense demanar permís, i a vegades pesa. No és dolent ni bo, i també emplena el cor d’emocions estrenades que ja no es repetiran.

No hi ha res que em repti més que un escenari amb cambra negra (cortines) i una solitària llum de guàrdia. La platea en penombra, buida, i un camerino amb un mirall que no és de conte i que sempre et dirà la veritat.

“Vella glòria, mai!”, deia jo de jove.

Ho mantinc ara, que no ho soc ni glòria ni tan vella.

Li diuen currículum, les obres que vam fer, la vida que vam rebregar en l’absolut present, i que passats cinc anys, a vegades menys, són això, velles glòries, que només recorden els qui van vibrar en el nostre mateix to. Una mescla explosiva d’amor i de rebuig a tot el que sabíem i callàvem per no ser arrossegats pel corrent dels que havien perdut la passió.

La passió es porta, no com la creu de Crist; es viu i es transmet. Reconec la passió en una mirada, però també el cansament.

La importància de tot allò reeixit és més passatgera que l’aplaudiment quan cau el teló.

La majoria de companys de les fotos que he llençat hem tingut una bona vida artística. El caos personal no va inclòs, però tens molts números perquè et toqui. I encara així... sabem que som uns privilegiats. Quantes bogeries! Quants moments d’eufòria i esplendor! Quina vida, aquesta bohèmia... però vella glòria i patetisme, mai! Creieu-me. Qui no ho ha viscut no ho pot entendre. Els que recullen la brossa de paper, deuen estar al·lucinats... tantes fotos trencades, de gent vestida d’artista i rient pel món... no fa tant... potser 30 o 40 anys. No em cal guardar-les. Els companys viuen en la memòria del públic que va gaudir amb nosaltres i en l’afecte de qui ho va compartir tot. D’aquí a 100 anys, els estudiosos dels arxius del MAE es preguntaran què era tot allò i per què érem tan feliços.

Carolina Figueras Pijuán, directora artística-coreògrafa i creativa. Autora del llibre Memorias de una corista.