divendres, 17 de maig del 2024

Un llegat cultural que l’Ajuntament no vol

 


Abans de la pandèmia, vaig contactar amb el senyor Jesús Barragán mitjançant Facebook per a preguntar-li a qui havia de dirigir-me amb la finalitat de fer donació del material audiovisual d’Escola Carol Dansa Salou 1994-2002. El senyor Barragán, que sap molt bé tot el que vàrem treballar i invertir per la dansa a casa nostra, em va atendre amb eficàcia i celeritat, al cap de pocs dies tenia comunicació per correu electrònic per a començar a gestionar aquesta donació.

Va arribar la pandèmia. Va passar. I quan vaig voler reprendre la comunicació que es va tallar sobtadament no vaig obtenir resposta. He intentat contactar amb diverses persones, que em coneixen, i cap m’ha contestat.

Això no és una queixa.

Estic sol·licitant a alguna entitat cultural de Salou que vulgui rebre el meu llegat personal i professional que es posi en contacte amb mi per a assegurar-me que aquest material no es perdrà i quedarà a la disposició de la ciutadania. D’igual manera que queda un llegat al districte de Sant Martí de Barcelona, on vaig néixer, ballar i viure fins als trenta-un anys sent ja coreògrafa a TV3 amb el meu propi ballet Elite’s Showsent.



En aquest cas és un regal a les 300 famílies que em van confiar als seus fills per a aprendre dansa i valors de convivència i companyonia a la meva escola.

Un llegat de 300 alumnes entre 3 i 18 anys que van alegrar la vida als seus veïns, sense comptar amb la infraestructura i avantatges del TAS. Que van omplir l’envelat a la festa major d’hivern. Van ser cheerleaders del Club de Bàsquet. Van fer xous propis al Parc de Nadal, el concurs d’animació de carrer de Nadal, Salou de Moda, la Biblioteca i les Nits Daurades.

Van donar espectacle en la carrossa del Patronat de Turisme pel Cos Blanc. Van representar a Salou en concentracions de FesDansa de Barcelona i van actuar en moltes causes benèfiques per l’IMSERSO amb el Patronat, i la Lliga Contra el Càncer, en concret en llocs emblemàtics de l’oci nocturn com Galas i Pachá. Algunes ballarines salouenques, una d’elles regidora actualment, van ser les sirenes —sense intervenir en l’explotació animal— de l’espectacle Splash Show, el segon del món l’any 2003 a Aquopolis La Pineda.

Són quatre arxivadors amb fotos i premsa, i un llapis de memòria amb prop de 90 vídeos que he digitalitzat.

Sembla que hi caben en un prestatge a l’Arxiu de l’Ajuntament, però amb tanta dificultat, fa l’efecte que algú no ho vol. La cultura de Salou és de tots i aquest llegat ho és per mèrit propi, no depèn d’un tècnic o un regidor.

Això ho pot comprendre qui no ha tingut sempre una càmera de vídeo o de fotos a l’abast, qui s’ha perdut l’actuació d’un fill en un festival o qui ja no té un familiar viu ni sap on trobar els seus records.

Això ho pot comprendre qui dona el que té per la satisfacció dels altres i per la gran força emocional d’una època en què cada gest de la nostra part es va apreciar i aplaudir. Els fills de les meves alumnes (i alguns nens) que ara són mares (i pares), també mereixen disposar d’aquesta memòria de la ciutat.

Moltes gràcies.



Al Facebook se’m troba de pressa o en carolinafigueras.jimdo.com en la pestanya contacte.

Carolina Figueras Pijuán, directora artística-coreògrafa i creativa. Autora del llibre Memorias de una corista.

ATENCIÓ: imatges amb propietat sense interès d'explotació comercial. Aquestes menors ja són adultes. Prohibit l'ús fora d'aquest bloc. Si no vol aparèixer faci-ho saber indicant la seva identitat i es pixelarà.