Avui el Diari Més
recorre a una foto de Sílvia Jiménez de l’estació de Salou per explicar el mal funcionament del
servei de trens, un problema (pocs vagons per a tants passatgers) que s’agreuja
durant l’estiu. Una altra mostra de la penosa imatge tercermundista que, en molts
aspectes, transmet la capital de la Costa Daurada. Reprodueixo la informació de
la periodista Anna Fortuny per si algú en vol saber més:
Aglomeracions, retards i problemes amb l’aire condicionat. Així és com la majoria d’usuaris de les línies de trens de rodalies i regionals que arriben a les comarques de Tarragona i la Costa Daurada defineixen el servei. Renfe ha reforçat diverses línies de la zona de Barcelona i Girona durant el mes d’agost, amb un total de 17 trens més durant caps de setmana i festius del juny al setembre entre Barcelona i la platja de Castelldefels. Pel que fa a la demarcació de Tarragona, però, només s’ha incrementat el pas de la R16 entre Port Aventura i Barcelona (Passeig de Gràcia) la nit de dissabte, per tal que els clients puguin gaudir dels espectacles del parc fins al tancament, que és a mitjanit. Més enllà d’aquest reforç concret, les estacions de Salou i Cambrils, sobretot en cap de setmana i durant el dia, es troben aclaparades per centenars de turistes que decideixen utilitzar el transport públic per arribar fins a la capital barcelonina. Així, els vagons queden plens de persones dretes o assegudes en els passadissos.
Des de Renfe diuen que durant els mesos d’estiu no es reforcen les línies amb més freqüències de pas, sinó que «es posa en circulació tot el material disponible, fet que provoca que la majoria de trens vagin en doble composició». Així, defensen que diàriament s’ofereixen 15.000 places diàries per sentit, entre Barcelona i Tarragona, amb trens que poden passar de 250 places, si treballen amb només una unitat, a trens amb gairebé 500 places, en doble composició.
Ara bé, diversos usuaris coincideixen a destacar que la situació real és ben diferent i no es dobla el nombre de vagons. Josep Lluís Bonet, veí de Cambrils des de fa 16 anys, explica que «acostumo a utilitzar un regional que durant l’any és força pràctic, però ara a l’estiu és un desastre». Així, afirma que «l’últim que vaig agafar només portava cinc vagons, un menys que habitualment i la gent havia d’anar dreta durant més d’una hora per arribar a casa». Es tracta de la línia R16, que recorre la costa entre Barcelona (estació de França) i Tortosa. Bonet descriu que és «lamentable veure la gent dreta i asseguda pel passadís, així com gent gran que es queda sense seient. Donem molt mala imatge». En aquest sentit, el portaveu del Nou Moviment Ciutadà per Cambrils (NMC), Oliver Klein, insisteix en la necessitat de «conèixer el pas real de turistes per oferir mitjans de transport adequats». Una veïna de Riudoms, Elena Domingo, coincideix a destacar que «a l’estiu baixa molt el nombre de vagons dels trens». Tot i que en aquest cas la usuària tendeix a utilitzar trens regionals com les línies R14 i R15, els problemes es repeteixen per la manca de places. La riudomenca explica que «a l’hivern acostumo a agafar un tren llarg, de sis o set vagons a les Borges del Camp, mentre que ara, sobretot els diumenges a les vuit del vespre, només hi ha tres vagons». Una altra veïna de Cambrils -però que agafa el tren a l’estació de Salou-, Leyre Barroso, detalla que «cap a finals de juny i al juliol es van acumular molts retards. He aconseguit almenys cinc bitllets en devolucions». A la vegada, una altra veïna de Riudoms, Laia Nomen -qui utilitza un tren regional que passa per Reus i es desvia cap a Lleida o cap a Riba-roja d’Ebre- detalla que «quan vens de Barcelona i arribes a Altafulla, la cosa es complica i hi ha fortes concentracions de gent». El cambrilenc Jonathan García, afegeix que «fa una setmana hi va haver algun problema amb la megafonia de l’estació de Salou i de l’abaixador de Port Aventura».
Afegir-hi més trens?
Renfe justifica que «els regionals de Tarragona conviuen amb els de Rodalies i d’altres trens i no es poden posar més línies durant l’estiu perquè no hi caben». A més, recorden que Renfe és l’operador i és la Generalitat qui marca els horaris i la freqüència de pas. En aquest sentit, el portaveu de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) al Camp de Tarragona, Daniel Pi, subratlla que «tenim la sensació que el servei d’enguany és pitjor que el d’altres anys». A més, destaca que «l’operador Renfe és incapaç de garantir un servei en condicions, mentre que l’administració -la Generalitat- no hi fa res i no exigeix una millora del servei». També assegura que «casualment, van reforçar els trens del nord, mentre que aquí continuem amb vagons vells».
