dilluns, 4 de febrer del 2019

Salou i el ‘pelotazo’ de la via



Si la via es desmantella, no es recuperarà?
No, els interessos que hi ha per aixecar la via no són per fer un tramvia més bonic sinó per construir-hi un aparcament subterrani i pisos.

Interessos de qui?
De promotors immobiliaris i de l’Ajuntament. Si l’interès fos per mantenir un servei de transport públic necessari, la via no es desmantellaria, sinó que es transformaria. Si la volen treure, és per construir-hi un macroaparcament subterrani i tirar endavant una actuació urbanística.

Per què creu que els alcaldes volen que desaparegui la via?
No estan valorant la mobilitat sostenible sinó qüestions urbanístiques i les infraestructures del cotxe. No hi ha cap alcalde de Catalunya que hagi sol·licitat suspendre un servei de rodalies.

No obstant això, també hi ha molt pocs municipis de Catalunya en què la via divideix el seu nucli urbà d’aquesta forma.
El Maresme. No és més greu la situació de Salou que la de qualsevol municipi entre Sant Adrià de Besòs i Mataró. En aquest país ens hem acostumat a dir que el ferrocarril és una barrera i no un servei, mentre en altres indrets el tren es veu com el que és, un transport vertebrador d’un territori i d’una societat. Salou no té una situació extrema. Hi ha uns trens que no hi han de passar i una via molt millorable, però la situació no és d’extrema gravetat. Sense els Euromed i les mercaderies, quin problema suposa un tren de rodalies cada mitja hora? Defensem la transformació de la via. Estem d’acord que no s’ha de deixar tal com està. El que passa és que l’han abandonat.

(Fragment de l’entrevista amb el president de l’associació per a la Promoció del Transport Públic, Ricard Riol, qui alerta que no cal desmantellar les vies de la costa quan entri en funcionament el corredor mediterrani. Font: Diari de Tarragona.)