diumenge, 12 de maig del 2024

Retrat del Salou postdigital

 


Sembla que hi ha menys ocellets engabiats als balcons de les cases. No se senten cants de caderneres i canaris, com en temps de criança casolana. He vist alguns nois que treien els seus ocells en gàbies al Parc de Nou Cambrils fa molt temps. Pot ser que sigui per la conscienciació del benestar animal o aquest costum ja no ha continuat, en tot cas celebro la no captivitat. Mentre escric, la meva gossa em mira totalment entregada tombada al meu costat. Gossa, no hauria de ser un insult, ella és la guardiana dels meus somnis, la còmplice perfecta de jocs i silencis, la meva font d’oxitocina i l’únic ser que aconsegueix calmar l’aigua trèmula que conté el got de les meves inquietuds diàries. Això de l’aigua és metàfora del meu marit. Prop del mercat municipal de Salou hi ha un edifici que alberga a persones de diferents ètnies, està degenerant i la façana necessita reparació. Els balcons acumulen atuells bruts i acolorides mostres dels seus inquilins. Allí una catifa, uns draps i unes llums, signes identitaris d’un present que no és el seu. Els ocellets cantaries han estat substituïts per persones que al seu país d’origen vivien a peu de carrer en un continu mirar i ser mirat, amb xerrameca habitual i proximitat d’autèntica comunitat. Destaca una senyora gran que fa anar un ventall amb la mirada absent. Segurament va arribar amb la promesa d’una millor estada, i és possible que la tingui, però jo la percebo desubicada i trista, mentre la seva neta que aprèn català a l’escola i la seva llengua d’origen a casa, ronda al llarg del balcó amb una ostentosa bicicleta de nena europea i ja no coneixerà la seva típica xerrada de cadira al carrer amb veïns més amigables. Tots dos gestos són totalment automàtics i elles conviuen, però, des de la barrera, en un món que tampoc és el seu. En una altra vorera, a pocs metres, s’ajunten tres homes de similar ètnia, amb les seves motos i bicicletes, esperant que els facin un encàrrec d’una empresa explotadora de transport de menjar, no és necessari assenyalar els abusos espanyols a l’Àsia, ja n’hi ha aquí contra tots els nostres residents. Ells, parlant recolzats en un banc, també veuen la vida passar com els propietaris de basars i petites botigues d’alimentació d’últim moment.

Recordo les cadires a les portes obertes tot el dia, sense desconfiança, de les cases del Grup Sant Pau de Cambrils en els anys seixanta i per igual, als veïns del carrer Bolívia en Sant Martí, Barcelona, que es va quedar a l’ombra de la modernitat postolímpica, durant les revetlles i altres esdeveniments. El batec dels humils, aquella certa relaxació que no passava res a no ser un succés extraordinari com les negres cròniques, però molt llunyanes, que portava El caso. Aquests veïns s’ajudaven en tot, i rara discussió hi havia.

Durant un d’aquests passejos obligats per a anar a fisioteràpia, un penjador que es mou amb el vent en ple carrer Barcelona, enmig de productes anodins que poguessin estar en qualsevol lloc, va cridar la meva atenció; I love sluts, resava una samarreta. Hi haurà qui ho prengui com una ocurrència divertida, molt anglosaxona i encara que sigui per a igualar-se en xavacaneria internacional, falten les samarretes amb l’eslògan Me gustan los empotradores. Sempre sortim nosaltres perdent. Ja saben gosses i zorras, però en la intimitat, que està mal vist presumir. Per cert, el pipicà del mercat ambulant de Salou, on aparquen caravanes a pernoctar, incloent-hi sigil·loses pixades humanes en la tanca d’arbustos de l’institut, perd litres i litres d’aigua de reg. No estem per a malbarataments.

Ha de ser el nou prisma amb el qual mirem la vida a través de les pantalles, és el veïnat postdigital, o que tot això és el resultat de l’excel·lència turística, l’emprenedoria empresarial i la globalització.

En tot cas, no veig el benefici ni la poètica multicultural. 

Carolina Figueras Pijuán, directora artística-coreògrafa i creativa. Autora del llibre Memorias de una corista.