dimarts, 20 d’agost del 2024

Artistes del mercadet ambulant

 


Estic segura que a l’hora d’identificar la marca personal de Michael Jackson, algú apuntaria al barret. El més evident són els guants, encara que hi ha altres detalls com les bandes en les mànigues i els mitjons blancs. Això és el gimmick. La diferència que ens farà recórrer una vegada i una altra al personatge per molt que ens falli la memòria. El truc que ens trasllada i reviu cada cançó, situació viscuda i emoció experimentada al llarg de la vida.

Passejar pel mercat ambulant dels dilluns a l’estiu, a Salou és, a més d’un exercici de santedat i supervivència, una ocasió única per a descobrir els trucs del personal. Ja no val allò “¡Que me lo quitan de las manos!”. Ni això de “¡La que sabe se aprovecha!”. Els eslògans comercials més populars han passat a l’oblit gràcies al bombardeig constant en el mòbil per part dels nous comerços digitals de la Ruta de la Seda.

I, així i tot, entre aroma de xurros i oli recremat... caminant en les invisibles sendes d’elefants, acompanyada de tota mena de cançons, clars exponents de la nacionalitat dels venedors, destaca una veu entre tots. És un home que cantusseja amb un to divertit des del fons del seu raconet. La seva veu arrossega a la gent a la paradeta igual que l’aroma del menjar seduïa als dibuixos animats de la Warner Bros i, per no oblidar-se del talent local, a Carpanta, de José Escobar.

Els confesso que soc fan de Frank Miller, guionista i autor gràfic de Sin City i 300, un geni capaç de generar tota mena d’emocions en la meva percepció estètica, però per al cas, Carpanta i els sempre famolencs dibuixos animats dels anys setanta darrere d’una estela de menjar, em serveixen per a descriure aquest crit d'atenció de l’home que fa de la seva marca personal una de les poques raons per acostar-se a veure què ven i somriure sota el sol, mentre eludim els penjolls dels tendals, els cossos suosos, els venedors esgotats i apàtics que fan una mossegada per aguantar, els cotxets elèctrics i la pols del camí.

Al mercadet de Cambrils i de Miami vaig conèixer un altre artista. El senyor amb minusvalidesa que tocava l’acordió. Quan feia sonar Sous le ciel de Paris, s’emplenaven els ulls de llàgrimes... Primer, perquè mai hi aniré, a París, i després perquè la música i el talent d’aquell home valia molt més que les almoines que recollia.

Aquest personatge que tot ho canta com si fos una broma ha aconseguit captar la meva atenció i això, ja, és un triomf que no omplirà concerts, però deixarà una traça d’humanitat fora de la venda apoteòsica d’internet per a tot aquell que sigui capaç d’apreciar-ho.

Un somriure, l’única cosa gratis en el mercat ambulant i que tant és d'agrair.

Carolina Figueras Pijuán, directora artística-coreògrafa i creativa. Autora del llibre Memorias de una corista.