dijous, 12 de setembre del 2024

Provincians

 


Jo pensava, il·lusa, que amb l’era digital això del provincianisme ranci s’havia acabat. La ignorància es pot curar amb alguns llibres, encara que una amiga meva molt de la broma assegura que la cultura la persegueix, però ella corre més. Ens queda Google per a fer autodiagnòstics mèdics, treballs d’estudiants ganduls, robatoris intel·lectuals i en general per a consum d’informació immediata.

Observo que el provincianisme no és un estat propi dels habitants allunyats dels nuclis, sinó dels molt mal informats i inclús una mica massa espavilats. Em passa amb això del cabaret. És esmentar-ho i es nota en l’aire una suspicàcia que fa olor de naftalina.

El cabaret que a Espanya va ser en anys foscos l’antre de perdició de dones obligades a beure sense tenir set i a despullar-se perquè els clients beguessin... comptant amb boníssims artistes entre xarrup i xarrup, a Europa sempre va ser una avantguarda cultural. El cabaret és ric i versàtil, però cal haver-lo viscut o documentar-se a consciència, no és copiar un vídeo de Fosse, ni passar-se una boa de plomes barata de basar per l’entrecuix, intentant semblar qualsevol cosa menys una dona artista.

El meu metge, el de veritat i no el de Google, em prohibirà estar en xarxes. Això és molt difícil. Vaig estar dos anys sense Facebook i a més de mentalment fabulosa i no hiperinformada amb estupideses, gairebé perdo contacte amb els meus companys i col·legues. Entre ells, els del cabaret autèntic que adoro.

En el mòbil m’assalten fotos i vídeos de gent que mai han treballat en un escenari, ni passat fam per culpa de males empreses, malgrat les il·lusions i els entrebancs. Ni fred, ni tres dies sencers viatjant, actuant i sense dormir en un llit. Amb la seva plàcida convicció escriuen coses com Sold out per a anunciar que han omplert un acte que, per descomptat, estava tot venut... a tants familiars i amics per actuant, els comptes surten bé. Però això no és èxit. Ni tan sols talent i molt menys atorga credibilitat. Instagram amb aquest goig totalment imaginari del tot venut, casolà provincià i damunt amateur, no és garantia de res més que de postura o el que abans es deia vull i no puc. A base d’autoengany, es convenç els immediats voltants que això que es publicita té alguna classe de qualitat. Que no.

Una vegada vaig ser amateur, tenia setze anys i trepitjava escenaris cobrant, amb un carnet de professional que avui no se li demana a ningú per a fer de l’actuació un ofici. Per tenir dret a treballar, i mira que hi ha titulitis a la vora. Mai ens vam demanar un títol, treballant en un teatre a dues funcions diàries, ni ho vàrem demanar als coreògrafs que ens van obrir camí. He donat oportunitats a principiants amb la condició de fer mèrits.  No he trencat la cadena de lleialtat i coneixement entre la vella guàrdia i els principiants.

El que no entenc és que aquest amateurisme artístic, aquest tan mal fer les coses del cabaret de la senyoreta Pepis (que gran em fa dir això) i les varietats vergonyoses, sorgeixi precisament de llocs que no cobren gens barat, dirigides per persones que mai van guanyar un duro actuant a l’escenari. Que a sobre estava mal vist.

Llavors, diria que menys suspicàcies per tot el que un artista polivalent porta a la seva esquena que a última hora és experiència, coneixement del medi i una mica més d’obertura mental.

Quan el que és nou entra per la porta, la desconfiança surt per la finestra... passa en tots els petits cercles laborals, petites ciutats i ments. Ja ho deia un company músic fa molts anys: en arribar a un lloc petit, tot va bé, fins que et veuen com una amenaça perquè... et dediques al mateix i —menys les pistoles dels vaquers del OK Corral amb Ennio Morricone de fons—, no hi ha lloc per als dos en aquest poble. S’acaba la simpatia i comença el rumor.

No ens salva la modernitat, solament el criteri.

Per això, quan veig imatges que es venen tan triomfalment, quan ja ho fèiem tot fa trenta anys i molt millor, havent après dels autèntics veterans que ens van transmetre aquest ofici, em queda l’estupefacció de ser testimoni del continu engany totalment establert i les poquíssimes expectatives laborals alegrement estafades. No és rigidesa, soc immune a l’enveja. És llàstima i sublevació.

Cap dels qui vam mantenir aquesta professió i encara lluitem per millorar-la desitgem contemplar la decadència de l’espectacle popular i també gènere original de la nostra cultura, en mans dels provincians, els del veïnat comarcal i els d’internet.

Carolina Figueras Pijuán, directora artística-coreògrafa i creativa. Autora del llibre Memorias de una corista.