En urbanisme, un elefant blanc es refereix a una infraestructura o projecte de gran escala i alt cost que, un cop construït, resulta inútil, poc utilitzat o massa car de mantenir, generant poc o gens de benefici a canvi. Aquests projectes solen ser resultat d’una mala planificació, manca de demanda o problemes de gestió, sense descartar-hi la corrupció.
Exemples d’elefants blancs en urbanisme:
—L’aeroport de Ciudad Real: concebut com una alternativa a Barajas i amb una inversió superior als mil milions d’euros, va obrir el 2008 i va fer fallida el 2012. Es va vendre per una suma irrisòria en una subhasta de fallida. Representa un exemple clar d’inversió desproporcionada sense demanda.
—Terra Mítica (Benidorm): aquest parc temàtic impulsat per l’expresident de la Generalitat Valenciana Eduardo Zaplana, va ser un fracàs comercial i va acumular grans deutes des de la seva inauguració. Va costar 377 milions d’euros i es va construir després de l’expropiació de milions de metres quadrats. Incloïa hotels i camps de golf que també van fracassar.
—Ciutat de la Llum (Alacant): aquests estudis cinematogràfics van costar 300 milions d’euros i van deixar un deute de 190 milions. Els promotors van ser acusats de ser un instrument per a l’especulació urbanística.
—Grand Scala (Aragó) i Eurovegas (Madrid): tot i que finalment no es van construir, aquests projectes de casinos i complexos d’oci van generar una enorme polèmica per les seves dimensions, l’impacte ambiental i social, i les expectatives econòmiques inflades que van generar abans que els promotors desapareguessin o els plans quedessin frustrats.
—Mundo Ilusión (Castelló): aquest parc temàtic de màgia i circ que es pretenia construir a prop de l’aeroport de Castelló per atreure turistes, mai va passar de ser un projecte sobre el paper.
La llista d’elefants blancs és llarga. L’últim projecte que s’hi hauria d’incorporar és l’estació de tren de Salou-PortAventura. Inaugurada dijous passat, ha costat 15,7 milions d’euros. Ocupa mil metres quadrats de superfície, incloent-hi un aparcament de 210 places. Tant l’aparcament com l’edifici estan buits perquè gairebé no hi passen trens. A això hi contribueix la seva llunyania, i els pocs usuaris que rep l’estació són els que van a PortAventura.
Entre els que van planificar aquesta infraestructura amb l’alcalde de Salou, Pere Granados (PSC), hi ha l’expresidenta d’Adif Isabel Pardo de Vera, relacionada amb el cas Cerdán, el darrer maldecap del PSOE.