dimarts, 7 de gener del 2025

Campanades

 


No vaig veure les campanades, però l’endemà me la van colar en un remix de novetats, així que és impossible romandre indiferent. Això de la Pedroche, tant anunciar i crear expectativa, lluny de semblar-se als abillaments de les vedets del desaparegut Lido de París, és una espècie de creació que hibrida el macramé, els atrapa somnis indis i la llenceria barata. Tant el Paco Navarro com el Víctor Guerrero i Daniello, companys de music-hall, que dissenyen els vestits de grans espectacles internacionals, ho hagueren fet amb gust exquisit i luxe aclaparador.

Que una dona es mostri amb poc material tèxtil no és sinònim de conducta vergonyosa, indecent o criticable. Qui llueix desvestida és perquè pot, vol o es dedica a això, com les models en qualsevol edat de l’art. El que em sembla una vulgaritat és fabricar pedres de bijuteria amb sis litres de llet humana per a reivindicar la maternitat. Una més, entre milers de dones que viuen en aquest estat de gràcia.

Ha estat inevitable, també, assabentar-me de l’existència d’una altra senyora, a la qual no es pot anomenar ni presentadora, tan poc professional davant la càmera i vulgar com Lalachus. Altra vegada torno al music-hall, pare de l’exhibició frívola i glamurosa. Una dona amb classe sap col·locar-se: una cama creuada, si s’intueix, i un posat elegant d’acord amb la situació. Es diu vedet, encara que estigui comprant al súper.

Però això de l’estampa de la vaca… és com per detenir-se a analitzar si en aquest país no queda res més per fer parlar que una insana provocació al sentiment religiós. No, la conscienciació sobre el respecte als cossos no normatius no consisteix a convertir de l’obesitat en motiu d’orgull i satisfacció, almenys des de la perspectiva dels problemes de salut que implica i del gran benefici que això suposa per a la indústria de la bellesa, la qual es manté gràcies a la no acceptació d’un mateix.

En definitiva, en aquestes campanades el tema ha estat la llet materna i el símbol de la vaca d’un programa caduc que mai vaig mirar per estrany. Sigui la televisió pública o la privada, em queda preguntar a com va el minut de sou d’aquestes senyores? I quin és el mèrit per obtenir aquesta distinció per esgotar l’any amb les campanades? La fórmula televisiva està caient en la tronada. Amb el comandament a la mà, he vist un popurri de programes dels 80 i 90 i no se’n salva cap. Tot allò que la societat va riure o va gaudir amb l’entreteniment a casa està ara mal considerat en termes d’educació, políticament incorrecte i profundament passat de moda. Caduc. El mateix diran, amb tants telepredicadors de moda i aficionats mestres de res, que necessiten atenció i es bategen com influencers, d’aquesta època ridícula els futurs sociòlegs, crítics i tertulians d’aquí a vint-i-cinc anys.

La memòria col·lectiva no perdona oblits i la història mentirà com sempre depèn qui l’expliqui. Aquest no és país per a l’elegància ni per consolidar una mentalitat moderna que escapi del concepte xaró en la televisió. Us deixo, que torno a mirar l’esquetx de Mota on els pares es comuniquen amb les filles, mitjançant TikTok. Un visionari.

Apaga!

Carolina Figueras Pijuán, directora artística-coreògrafa i creativa. Autora del llibre Memorias de una corista.