Un ciutadà ha presentat una queixa formal davant el síndic de greuges de Catalunya contra l’Ajuntament de Salou per la seva “inacció” en la vigilància del compliment de la normativa lingüística en l'àmbit comercial del municipi. La denúncia, registrada ahir dimarts, posa en relleu la manca de resposta de l’administració local davant les reiterades sol·licituds per garantir l’ús del català als establiments comercials.
El 5 de juny passat, el denunciant va presentar una instància al consistori on alertava de la “presència generalitzada de retolació exclusivament en castellà en nombrosos establiments comercials de Salou”, cosa que considera una vulneració dels drets lingüístics de la ciutadania.
El 25 de juny, el mateix ciutadà va rebre una trucada telefònica de personal municipal que afirmava que aquesta qüestió “no era competència de l’Ajuntament, sinó de l’Agència Catalana del Consum”.
Davant d’aquesta resposta, el sol·licitant va presentar un segon escrit demanant una resposta per escrit i que l’Ajuntament expliqués “quines mesures concretes té previst adoptar” per garantir el compliment de les obligacions lingüístiques dels comerços.
Manca de resposta escrita
El denunciant assenyala que, des de llavors, “no he rebut cap resposta per escrit ni cap comunicació addicional” per part de l’Ajuntament, tot i haver-ho sol·licitat expressament. Aquesta actuació, al seu entendre, vulnera l’article 21 de la Llei 39/2015, que obliga l’Administració a resoldre expressament totes les sol·licituds ciutadanes.
La queixa recorda que l’article 32.1 de la Llei 1/1998, de política lingüística, estableix que els ajuntaments “han de vetllar pel compliment de la normativa sobre l’ús del català” i que l’article 128 del Decret legislatiu 1/2009, del Codi de consum de Catalunya, garanteix el dret dels consumidors a rebre informació i atenció en català.
Davant el silenci administratiu, el ciutadà ha demanat la intervenció del síndic perquè investigui la inacció de l'Ajuntament de Salou. També reclama que s’insti el consistori a complir les seves obligacions legals de supervisió i defensa dels drets lingüístics i que exigeixi a l’Ajuntament que respongui per escrit les dues instàncies presentades els dies 5 i 25 de juny.

