El
12 de gener del 2020 a la nit arribava des de Barcelona l’últim tren a l’antiga
estació de Salou. Cinc anys més tard, els treballs de desmuntatge i integració
de l’antic traçat ferroviari encara estan lluny d’eliminar un passat que es va
imprimir el 1865, amb la posada en funcionament de la línia ferroviària entre
Amposta i Tarragona.
Les
antigues estacions de Cambrils i Salou han passat a la història i cada cop es
fa més difícil saber la ubicació exacta que ocupaven uns edificis que, malgrat
els seus més de 150 anys de vida, van quedar reduïts a runa.
També
han desaparegut les catenàries, pals elèctrics i altres elements que podien ser
objecte de robatori, els quals es van retirar de forma ràpida per evitar
l’espoliació. Aquest 2025 es preveu iniciar les obres que han de permetre
l’arribada del tramvia. Mentrestant, els efectes de la degradació es comencen a
fer evidents en alguns dels punts.
Aquests
són especialment notoris a les estacions de Mont-roig del Camp i Vandellòs i
l’Hospitalet. Totes dues han de ser dos dels punts neuràlgics de la via cívica
de 19,3 quilòmetres prevista fins a Cambrils. Adif ha anunciat una inversió de
5,8 milions d’euros en dues fases, tot i que de moment no hi ha calendari ni
una data perquè aquesta sigui una realitat.
Adeu
a l’antiga estació de Salou
Inaugurada
el 12 de març del 1865, l’estació de Salou del carrer Carles Roig ja és
història. L’edifici de viatgers va quedar fora de servei fa cinc anys, de
manera que es podia iniciar el desmantellament d’un edifici del qual ja no en
queda res tret de les casetes d’obres i les herbes en una zona abandonada.
Sí
que es conserven els raïls de l’antiga via com a record. El pas a nivell del
carrer Barcelona va ser un dels primers punts des del qual es va iniciar el
desmantellament de la infraestructura. No en queda ni rastre de la barrera, ni
de les catenàries o dels elements de seguretat. De moment, Salou només ha
guanyat un carrer de pas.
172 viatgers al dia
Abans
de Setmana Santa està prevista l’entrada en funcionament de la nova estació de
PortAventura, amb un ampli vestíbul i modernes instal·lacions que no tenen res
a veure amb l’antic baixador. La construcció està acabada i només falten els
serveis per a la inauguració.
Salou-PortAventura
serà una estació completament renovada, amb uns serveis ferroviaris que el 2023
van utilitzar 172 persones al dia. (Font: Diari de Tarragona).
Efectivament, 172 viatgers al dia en una estació per la qual gairebé no passen trens.