Més
enllà de la transformació urbana lligada a la desaparició del tren pel centre
de Cambrils i Salou, una de les conseqüències directes del tancament de la
línia de la costa ha estat la pèrdua de viatgers. Segons les dades facilitades
per Renfe, entre les dues ciutats la demanda del tren ha caigut un 60%. A més
de passar-se a l’autobús o al vehicle privat, bona part del transvasament de
viatgers ha anat a parar a l’estació de Vila-seca.
Amb
les dades del 2018 a la mà, les estacions de Cambrils i Salou tenien al voltant
de 700 viatgers diaris cadascuna. Una mitjana que no ha deixat de caure des que
els usuaris han de desplaçar-se a les noves estacions.
L’estadística
és especialment sagnant a Salou, on només 172 persones al dia van fer servir
l’estació de Salou-PortAventura el 2023 (l’últim any amb dades tancades per
Renfe). Això suposa que tres de cada quatre persones que agafaven el tren a la
desapareguda estació Salou, ara opten per altres mitjans per desplaçar-se.
Tot
i la gratuïtat d’abonaments a partir del setembre del 2022, la demanda va
tornar a baixar el 2023.
Cal
recordar que, després del tancament de l’estació del carrer Carles Roig, Salou
es va quedar amb el baixador de PortAventura, a dos quilòmetres i mitja hora
caminant de distància. A finals del 2021, Adif estrenava una estació
provisional, construïda amb mòduls prefabricats, i actualment es troba a la
recta final de la construcció d’una de nova, amb una inversió de 12,4 milions.
A
Cambrils, tot i estrenar una estació el mateix dia que obria la variant del
corredor, el 13 de gener del 2020, la caiguda de demanda supera el 40% des que
va tancar la línia de la costa.
Així
mateix, l’arribada d’abonaments gratuïts per a viatgers recurrents, des del
setembre del 2022, tampoc no ha servit perquè Cambrils i Salou-PortAventura deixessin
de perdre usuaris el 2023.
Per
contra, l’entrada en funcionament de la variant del corredor va portar un nou
paper de centralitat per a l’estació de Vila-seca, que va multiplicar les
freqüències de trens i, amb això, el nombre d’usuaris. Entre el 2018 i el 2023,
es va disparar un 150%, absorbint bona part dels viatgers que tenien els dos
pobles veïns.
El boom de demanda viscut aquests cinc anys ha empès Adif a projectar una nova estació urbana per al municipi amb una inversió estimada de 50 milions d’euros. (Font: Diari de Tarragona).