dilluns, 16 d’abril del 2012

Benvinguda Saloufest (XXXI)



Com no podia ser d’altra manera, els empresaris turístics defensen la Saloufest. Perquè, segons que diuen, “aporta més beneficis [econòmics, s’han oblidat d’afegir] que problemes”. D’això en deixa constància El Periódico en un reportatge publicat avui i titulat Saloufest: soroll i nous. Reprodueixo tot seguit el que ha escrit la periodista Esther Celma, qui ens mostra la cara amable d’un negoci que únicament genera riquesa a uns quants: 

Malgrat tot el soroll que genera edició rere edició, el festival Saloufest, el programa d’esport al matí i marxa a la nit dirigit als universitaris britànics, no té efectes negatius sobre la marca turística de Salou, segons les xifres i enquestes del sector. “És un mannà”, afirma rotund Joan Antoni Duro, director de la càtedra d’Economia Regional de la Universitat Rovira i Virgili i investigador de referència en turisme. “Està ben ordenat, no és ni violent ni agressiu i la relació cost-benefici és evident ―afegeix―. Aquests joves beuen sangria, però també van a la platja, coneixen els nostres recursos turístics i és un flux de mercat molt gestionable que obre nous camins. A l’agost seria un altre tema”. 
El 2009, la visió del festival com a meca del sexe i l’alcohol per a joves britànics desinhibits va desencadenar una polèmica tan important que la Generalitat va amenaçar de retirar el segell de Destinació Turistica Familiar a Salou. En aquests tres anys de soroll sobre el Saloufest, el balanç global del turisme a Salou es resumeix aixi: augmenta el nombre de turistes, tres de cada quatre visitants són repetidors i de mitjana valoren la seva estada en un quatre i mig sobre cinc punts. De Salou els turistes aprecien, per aquest ordre, que és una destinació de vacances, les platges i la tranquil·litat, segons els informes de l’Observatori Turístic de la Fundació d’Estudis Costa Daurada i les estadístiques del Patronat de Turisme de Salou. En el segment de turisme familiar (un 21% català), tres de cada quatre turistes diuen que Salou és “ideal per a ponts i festius”. 
Propagació ràpida 
No obstant, és la cara més cridanera del Saloufest ―joves disfressats de festa nocturna― la que es propaga més. “S'exagera i es distorsiona”, coincideixen, per separat, Joan Antoni Duro, Octavi Bono (gerent del Patronat de Turisme de la Diputació), Antoni Ros (president de les Associació d’Agències de Viatges Receptores de la Costa Daurada) i Josep Grasset (president de l’Associació d’Apartaments Turístics de la Costa Daurada i de la Federació d’Empresaris d’Hostaleria de Tarragona). “Es concentren en una zona reduïda, en hotels només per a ells i fora de temporada. La gent se’n va assabentar quan ja feia vuit anys que es feia el festival i perquè va sortir a la tele”, afirma Grasset. 
El balanç del Saloufest d’aquesta edició, que ha estat l’onzena, amb 7.500 participants ha estat el següent: gens de mobiliari urbà trencat, cap intoxicació etílica atesa en centres sanitaris (sis l’any passat), cap denúncia (una per agressió sexual fa dos anys, d’una estudiant respecte d’un altre universitari) i cap succés (un atropellament fa dos anys i un ferit amb la porta de vidre del seu hotel l’any passat). Per la via administrativa, s’ha denunciat cinc estudiants per beure alcohol i anar semidespullats pel carrer, faltes que les ordenances municipals de civisme sancionen amb multes de fins a 400 euros. 
Això sí, en el triangle de la marxa que formen els carrers de Carles Buhigas, Murillo i Montblanc, els veïns es queixen amargament del soroll. “A ningú se li acudiria criticar el soroll de les festes de Gràcia o els sanfermines ―conclou Grasset―. Si hi ha milers de persones, no hi ha silenci. Els apartaments es lloguen com sempre. Si s’han devaluat ha estat per la crisi”. 
La polèmica també ha tingut efectes positius: “Els operadora turístics han entès que no poden vendre la imatge de Salou que volen, saben que han de complir les normes i això es treballa molt des del país d’origen. L’ajuntament ho controla molt”, diu Duro. I afegeix: “Saloufest no és una amenaça, és una oportunitat”. 
Bono considera que “s’ha elevat l’anècdota a categoria”, i posa un exemple: “Hem portat turistes de golf al març, que han anat molt bé als hotels, però a ningú se li acudirà dir que som una destinació de golf”. “Un 43% dels turistes de Salou són famílies amb nens menors de 13 anys. Aquest és el nostre model i és compatible amb el Saloufest perquè no coincideixen”, afegeix. 
Els operadors turístics consultats per aquest diari, com Thompson, Tui o Iberia Tours, no han registrat ni una sola anul·lació els últims tres anys a causa del Saloufest. Ni tan sols, diuen, els pregunten pel festival, com subratlla Óscar Tabuenca, del grup Shers. A Natalie Tours, especialitzat en turisme rus, li és igual: “En aquestes dates no vénen turistes russos, i a l’estiu els nostres clients troben I’ambient que volen”, diu una empleada. 
Tampoc les agències de viatges han constatat que el Saloufest tingui cap efecte en la seva activitat. Ros insisteix que sempre s’ha procurat “que el públic d’una cosa no interfereixi amb l’altre”. I posa l’accent en el fet que a Cancun “aquestes festes atrauen 60.000 estudiants, els esperen amb candeletes i a ningú se li acudiria dir que Cancun ven turisme de borratxera”. Ahir se’n van anar els últims 3.500 universitaris de Salou. Se n’emporten el soroll i hi deixen les nous.