dimarts, 14 de maig del 2024

L’ADN de la merda

 


És cert que les caques de gos són molt visibles i provoquen rebuig, especialment cap als propietaris. Una de les voreres que més conec, està plena de cagades de coloms que a escala de brutícia i bacteris són més fastigoses. Ens anem emportant les partícules en les soles i les distribuïm per tot arreu. Observo la dolce vita dels felins, que mai se sap molt bé si tenen llar humana, la femta i els orins sembla que són pròpiament un elixir angelical. Amb aquest comentari, reitero els meus principis de protegir un altre ésser viu, de fet estic pagant el preu del meu compromís i afecte amb la medicació diària per ser al·lèrgica al pèl i la caspa de la meva gossa. No em mou l’animadversió. Els gats de ciutat no cacen perquè no els hi cal, part del seu encant resideix en la independència però, per l’ús d’ella, també en la seva labor comunitària. Les rates s’atreveixen com els senglars a acostar-se als contenidors que traspuen lixiviats. A aquestes persones que ho deixen tot amuntegat en la vorera, als gats i als coloms ningú els perseguirà amb la mostra d’ADN, una mesura exagerada en termes econòmics. Ningú va multar als agricultors pròxims que van contaminar amb abonaments biològics pudents l’aigua de boca de la urbanització de Miami on vivia, i això era salut amb majúscules. Els gats sobrealimentats amb pinso abocat al peu dels arbres, estan en la mateixa vorera ronyosa que ha caigut en el trist oblit de la brigada municipal. En la comunitat de veïns han posat un rètol com en el zoològic "No alimentin als gats", gràcies. Això de gràcies, és un vestigi de la ingenuïtat dels correctes, ja que cada dia hi ha menjar. Cal manar-nos en tot: No mateu el pianista; No parleu amb el conductor; No escopiu a terra i No pixeu dins de la piscina. Vaig arribar a conèixer un racó entre matolls, era un chill out de primera on una senyora els havia posat coixins, mantes i barra lliure. Des de la perspectiva humana, el sostre i la comoditat són necessitats bàsiques, però en la lògica natural, no hi ha animals tan inútils com per a no saber buscar-se l’aliment i l’espai segur. No n’hi ha perquè la seva llei de supervivència els elimina de l’equació. El cas és que tampoc podem salvar a totes aquestes criatures que han preferit la ciutat, sobretot dels amos inadmissibles, dels desaprensius i les males persones que, com en el cas d’una amiga meva, li deixaven gat rere gat, morts a la seva porta. Fa uns quants estius va haver-hi matança de gats i gossos amb verí, precisament en l’àrea de les escombraries en un barri de Miami. Aneu amb compte i no us refieu de les restes de terra. Mentrestant, la vida de les nostres mascotes continua més o menys com fa uns quants segles, els nous depredadors de la ciutat que són les gavines, s’han après el moment idoni per apropar-se a l’abocador d’escombraries, l’horari del pati escolar per a enxampar molles d’entrepà amb paper d’alumini, s’organitzen en autèntiques caceres de coloms, envaeixen les teulades de les cases i embruten les platges tant o més que la gent i les seves mascotes. Els cavalls —i els seus genets— deixen sengles pastifes en la sorra i en els camins i ningú va darrere d’ells en pla CSI. Els xiclets són altra brutícia incívica i molt tolerada, guarden ADN? Tota culpa recau sobre els cans. Això de portar-se una ampolleta d’aigua per a diluir l’orina per si no s’arriba al pipicà a temps és una altra desproporció, especialment quan l’Ajuntament limita l’ús del reg i aquestes merdes de colom estampades en relleu, dels gats, les perillosíssimes de les rates i els lixiviats de les escombraries, es mimetitzen en les voreres per a acabar dins de les nostres cases. Escac a la infal·libilitat del sistema, fracàs de la higiene municipal i mite de les caques de gos. No perquè siguin evidents contaminen més. Això és el que ens succeeix: “No veiem les coses com són, sinó com som”, se li atribueix a Krishnamurti i a Kant, i ho va popularitzar en els seus relats biogràfics Anaïs Nin.

Carolina Figueras Pijuán, directora artística-coreògrafa i creativa. Autora del llibre Memorias de una corista.