dimecres, 15 de maig del 2024

Vostè que ens critica

 


Després d’utilitzar un servei, rebem una petició de valoració. El feedback, en anglès sona més professional, dedicat a treballar millor hauria de funcionar per a satisfer a la clientela. També podem deixar constància per mitjà de les ressenyes en internet, encara que en alguns casos s’avisa explícitament que no s’han verificat. Gairebé sempre responc a aquesta enquesta escrita, encara que és sabut que l’autocensura genera respostes falses, fins i tot gaudint d’un anonimat que ningú pot garantir. Qualsevol és candidat a emportar-se quatre estrelletes o una mala crítica, fins i tot el descrèdit propiciat per la competència. Amb la velocitat de comunicació on la immediatesa és sinònim de certesa, caiem en les mentides que a costa de repetir-se es converteixen en veritats. Com el meu és mesclar ous amb caragols, i pot succeir que s’imbriquin com en el cas del cerdolí —que no és porc ni senglar— aquí exposo unes dades verídiques, inadvertides a la majoria i com diu José Mota «que no passa res, però ser, ets».

Nosaltres preocupats per la corrupció política, identificant als responsables dels mals nacionals, al qual més vergonyós, com aquest paperot molt de drama Queen i desmesurat ego del president Sánchez, ens hem conformat (jo no) amb la mentida sistemàticament. M’explico, mai he treballat presentant un CV, però en un moment donat, acudint al Servei Català d’Ocupació i a una borsa de treball municipal, m’han proposat mentir en el més sagrat que són les meves dades: dir que condueixo i tinc vehicle propi. En negar-me a falsejar i segons paraules dels funcionaris, no encaixava en el sistema. Mai he arribat tard al meu lloc ni he necessitat un vehicle propi, però la maquinària, aquesta gran picadora de carn com m’ho sembla qualsevol ronda i entrada d’autopista a les cinc de la tarda, prefereix el carnet a les competències. Quilòmetre 0?, un altre eslògan de conte.

La meva última anècdota per la protesta davant una ordenança del padró de Salou més inventada que l’alemany dels sketchs de Mota, m’ha atorgat el privilegi que ara, aquesta mateixa qui va col·laborar gratis durant anys i acumula 20 cartes de felicitació i agraïment municipals, constati en la distància curta, la crispació i per la desconfiança viscuda mediti encara sí acudir al síndic de greuges. Li hi dedicaré un article sencer, n’hi ha per llogar-hi cadires. No importa que la meva sigui una victòria emparada per la Generalitat i el Govern d’Espanya, governs superiors, i silenciada pels mitjans que no perdran a tan insigne client, el significatiu és que encaixar la crítica negativa i reconèixer l’error continua sent l’assignatura pendent d’aquest país.

Una altra xurra, merina o xurrina, m’adjudico el copyright; vaig tenir l’ocasió de treballar amb un turc, C. Usan, temut director general dels ressorts de 5 estrelles de MNG i que després de les inspeccions de qualitat, sense obtenir reports negatius enviava de nou a revisar dient: “No pot ser, ha d’haver-hi alguna fallada”. En una reunió de directors de 6 ressorts i després de plantar-li cara demostrant-li amb dades com la retallada de cambrers estava perjudicant la qualitat dels espectacles (però no les enquestes de satisfacció de la meva secció que incloïen el cap del meu director) va haver d’acceptar la meva anàlisi. Sota aquesta batalleta d’experta sènior s’amaga la lluentor de la medalla d’una gran veritat que vaig fer meva gràcies als meus col·legues d’EUA: “Vostè que ens critica, vostè ens interessa”.

M’encanta ser incòmoda i aplaudeixo als valents que ho són. Usan Bey, després d’aquella situació, va presumir de la seva coreògrafa espanyola —i la primera catalana a Turquia— en l’esdeveniment empresarial més important d’Antalya i posteriorment va ser director d’un ressort de 7 estrelles... i jo, exactament per defensar l’obvi, ja no li caic bé a l’alcalde que, per aquest desacord i mutisme, ja no continuarà sent el meu advocat.

Amb els dracs es lluita de front i no per la cua.

Carolina Figueras Pijuán, directora artística-coreògrafa i creativa. Autora del llibre Memorias de una corista.