dijous, 5 de setembre del 2024

Metge de lliure elecció

 


He anat al CAP de Salou a demanar contactar amb el que fora el meu doctor de capçalera durant deu anys a Miami, perquè signi el meu document de voluntats anticipades, i m’han negat la informació. Encara més, en la taula d'atenció a l’usuari m’han informat, rotundament, que havia de regalar aquesta gran responsabilitat com si es tractés d’una loteria a l’actual doctora de família, que conec des de fa cinc mesos.

Quan he insistit en el meu dret a tractar amb el metge en les mans del qual deixo la important elecció de com acabaran els últims dies de la meva vida, la pròpia cap administrativa, a més d’atendre’m dempeus al costat dels seients d’altres pacients, amb la meva consegüent incomoditat per la falta de privacitat davant un tema molt personal i delicat i demanar-li un apart més discret, m’ha tornat a negar la informació.

És sabut que manejar plutoni requereix un permís especial, així que tampoc estic sorpresa, això o és que tinc, a pesar que llueixo un decòrum convenient i aquesta determinació de persona cabal, pot ser que massa segura dels seus drets que molesta al personal que fa de la teva petició un obstacle o un repte i et posa traves a veure si d’una vegada t’aborrallones, que ja tens una edat de cedir i deixes d’emprenyar.

Mentre tractava amb dues persones formades laboralment per a desautoritzar il·legalment el meu dret vital, he buscat el Col·legi de Metges en internet, explicant en un curt email que necessito al meu “professional metge de confiança”. I quan he sortit del CAP ja tenia resposta sense tanta punyeta burocràtica i la localització del professional en qui confio que viurà més que jo i farà prevaler la meva voluntat i valors.

Això és el que tenim, unes urgències saturades la porta de les quals sembla l’entrada en hora punta d’una discoteca durant tot l’estiu i a qualsevol hora, i una gestió administrativa que impedeix el teu dret bàsic d’elecció de metge, premissa visible en totes les especificacions dels documents legals en internet sobre assistència sanitària en territori nacional. Atenguin les persones a part, en privat, que no és d’incumbència del veí saber que busco al meu doctor ni per què. Però per sobre d'això, atenguin com si fóssim persones que estem decidim com no volem morir, ja que ens imposen com no volem viure.

Jo volia fer arribar una simple nota al meu metge, qui coneix els meus pitjors moments de salut, ja que es disposa d’una xarxa telemàtica. Això no és exigir informació delicada o improcedent que no està a l'abast de l’usuari, és una comunicació necessària que m’han negat per registrar un document oficial vàlid en tot l’estat, inclús enviant-lo des de l’estranger. Deficiència de servei fa curt.

Carolina Figueras Pijuán, directora artística-coreògrafa i creativa. Autora del llibre Memorias de una corista.