divendres, 13 de desembre del 2024

Llums llunyanes

 


Suposo que no té res d’especial. Llums d’automòbils, en la foscor de la nit, de lluny. Llums de la ciutat, la intriga de cada finestra. Llums de les poblacions pròximes vorejant la costa. És hipnòtic. Contemplar aquestes llums obre en la meva ment la contínua cerca a la qual em sotmeto per gust, aquest inacabable interrogant, des de molt petita, què hi ha allí?

Quan viatjava de gira això era tot el que tenia a l’abast en l’autocar, sumida en el sopor del cansament, el fum dels del fons, la parsimònia del conductor en les hores baixes i les veus dels de davant. Llums en la carretera, veient passar la vida en la qual ningú es fixa.

Feia temps que no tenia una visió que completés el quadre final de tot el que em passa pel cap. Si sovint traço línies entre els punts de les meves inquietuds perquè aparegui un dibuix, a vegades es fa massa gran i puc perdre la perspectiva en barrejar-ho tot, la meva especialitat.

Els records i els desitjos perfectament ordenats, i en general compresos o assumits, s’amunteguen creant noves visions com si entre totes aquestes llums que es mouen davant dels ulls hi hagués un just espai per a recol·locar-ho tot.

Això de pensar en el que podria trobar allí ha donat pas a cap a on vaig? Perquè sé d’on vinc, amb precisió i sense fantasia. Aquestes llums de la ciutat, també les vaig contemplar sent a l’habitació d’un hospital o al balcó de la casa familiar a Barcelona. El decorat és semblant, però els pensaments són molt diferents.

Coses, paraules, rostres, llocs… El taxi de tornada a casa. El pes d’una manta a l’hivern. La tassa de xocolata calenta. Barcelona als meus peus, a la part alta de Montjuïc. La sortida per la porta de darrere en un teatre. El port d’Antalya i Kaleci (la part vella) vist des de l’avió com un quadre fet amb leds. El retorn d’una gala, d’aquelles d’alegres còmics, vedets i ballarins. Una copa de xampany. Un petó a recer d’un far. La gran avinguda amb la gent que no dorm. Roba interior de blonda rosa. Un motel de carretera i el soroll luxuriós a l’habitació del costat. Un somriure. El confeti i els globus en Studio 54. “Reloj no marques las horas” sonant al càmping Don Camilo de Cambrils, allà amb la brisa de la platja fent travesses sobre el meu futur, esperant al fet que passés d’allò més normal. Un telèfon que comunica o al qual ningú respon. La meva mare agafant-me del bressol i apropant-me a la finestra per ensenyar-me la neu. Una mala nit després d’un dia fantàstic. Llegir una carta deu vegades i plorar. El meu primer viatge en wagon-lit anant a Madrid. Cavalcar de paquet en una Harley des del Tibidabo, com si el carrer fos una muntanya russa. Un as de cors en una butxaca i una col·lecció de Jòquers en la mà com la protagonista de El món de Sofia. Noia, mai sabràs de mi, i que a prop hem estat.

El meu pare agafant la meva mà i cantant Jingle Bells. L’amor de la meva vida, apareixent a la porta de l’aeroport. Sis persones que no podien amb mi, la marreca de cinc anys, amb la fura del samsonisme caient finalment en una anestèsia total per enguixar-me un braç a la clínica Monegal. El dia que van posar el meu germà nadó en els meus braços. Les ombres de nosaltres tres, retallades al terra del cementiri, amb el cor trencat. Un èxit, amb el públic dempeus. La mirada furtiva per il·lustrar un amor impossible. El gos, dormint a la meva panxa. Aquella alumna d’ulls com fanals de joia, que em va regalar una capsa de llapis gastats i trencats per Nadal. El soroll sord de la ciutat quan tothom dormia i jo imaginava que fugia amb el noi desconegut que feia de bruixa al Tren de la bruixa de la fira. La fam i el mal de panxa quan l’empresa no pagava i no volia demanar diners a casa. Veus…? Artistes!

Tot tan real i, alhora, oníric.

No és necessari morir-se per veure passar la teva vida en un instant. A mi em succeeix, aquesta correlació extraordinària de diapositives, aromes i textures, amb una mica de l’encant que proporciona una finestra que dona al cel allà on s’acaba la ciutat. Una última pregunta... una última oportunitat, un últim adeu per cinquena vegada.

Gràcies, a la vida, per haver-me portat fins aquí i per tenir la consciència de saber apreciar les llums i les ombres d’aquest retrat. Puc confessar que he viscut, i mentre hi hagi una llum llunyana que llueixi, atraient i misteriosa, hi haurà un motiu per continuar fent-ho.

La llum no és al final del túnel, està en tu i et portarà a la sortida.

Carolina Figueras Pijuán, directora artística-coreògrafa i creativa. Autora del llibre Memorias de una corista.