diumenge, 13 d’octubre del 2024

Sentit de pertinença

 


No sento que pertanyo a una ciutat, ni a un país. Tot en el meu deambular existencial, es redueix a etapes. Són fotografies, són persones volgudes i rècords d’alguna cosa que ja no està avui, tal com ho vaig conèixer. En tot cas, solament tinc una unió física, un tornar a casa, quan entro en un teatre. No importa si és la platea, si són els camerinos, si és l’escenari abandonat amb la llum de guàrdia. Si és amb públic o amb companys. És el que sento. Conec massa cases, a les que no vull tornar. Cap és meva.

Em queda una visita pendent a Sant Martí, Barcelona, a recosir la cicatriu per tancar l’inesperat i reobert dol per la meva mare, quan ja gairebé estava acabat, en aquests nou últims mesos.

Conec massa persones que sempre estimaré encara que mai ens tornem a trobar i me’ls han posat en el camí, el teatre i la dansa.

Entre fustes, cortines i bombetes he estat més feliç, més dona, més aventurera salvatge i més capaç de sobreposar-me a qualsevol dificultat. És estrany. És el lloc on la solitud és un plus. T’envolten històries d’artistes; ressons de cançons; línies de text; acudits; mirades furtives; anhels i desitjos per complir; passos de ball, sospirs, riures i plors. Convius amb el millor i el pitjor de tu mateixa i dels altres.

Et paguen per sentir-te realitzada i lliure. Potent. Desafiant. Et paguen per aprendre, per admirar i per equivocar-te. Per rebre consells i també per donar-los quan passen els anys. Et paguen per ser tu quan et vesteixes, maquilles i interpretes a una altra. I en tot això, hi ha una profunda acció de modelar-te a tu mateixa, de contribuir a un altre món, a altres persones i a una altra realitat, amb una passió que mai s’acaba.

No tinc cap fama ni trajectòria d’estrella del teatre, perquè l’estrella és el teatre i la fama la fa la gent que es deixa els millors anys de la seva vida a perpetuar-lo.

És el lloc més còmode i alhora bressol d’escepticisme demolidor, que conec, per a somiar i crear. Per a lluitar i viure. En els pitjors moments ha estat el meu refugi i en els millors el meu punt vulnerable més manifest.

Això només s’entén si s’estima per a, fins i tot, deixar tot enrere i tot per davant perquè és l’aquí i ara més tangible que he conegut. Passo pàgines amb facilitat. Cremo ponts i naus que ja volguessin, sense remordiment ni pena, els qui van iniciar aquestes pràctiques.

El teatre és el més present que conec, ho porto dins, però ho enyoro físicament. Sense melodrama. Amb la nostàlgia de la vida extraordinària perquè no tenia temps ni ganes per a una altra vida que no fos així. Aquesta és la meva pertinença. La realització personal i a través d’ella, he après el que sé i intueixo el que encara puc aprendre. No hi ha frivolitat ni vanitat. Hi ha una plenitud vital que agraeixo i expresso convençuda que és possible que el millor no estigui per arribar... però si succeeix, valdria cada obstinació i centelleig d’il·lusió. Si quan ens enamorarem recordem que ens volem a nosaltres mateixos, imagina quan saps que l’escenari et correspon i mai t’abandona encara que no tornis a trepitjar-lo.

La gent no se sepulta en un teatre. Ni allí llencen les seves cendres. Però en un teatre, hauria de descansar perquè és el meu lloc del sentit de pertinença. El que succeeix és que m’he unit a la meva ànima bessona en aquest terreny d’incerteses que suposa viure temps caòtics on em qüestiono més que tot el que projecto i realitzo menys del qual desitjo. Canvio el teatre com a destí final, per ser aquesta cendra en qualsevol costa verda sota la pluja o llançada a la mar més brava, al costat del meu amor del Nord, on ell triï.

El cas és que no pertanyo a ningú ni a cap lloc. No obstant això, hi ha tants llocs on em sento volguda, rebuda i valorada per persones tan estupendes que estic agraïda, perquè m’ancoren a les emocions indispensables per a funcionar bé. Per escriure. I per apreciar infinitament tant la seva companyia com la solitud del creador. Una solitud necessària per a generar, moltíssima alegria.

Potser la pertinença ha variat, soc més independent que entre bastidors i davant dels focus o en els camerinos, més veritable en la meva convicció i, no obstant això... al final aquesta pertinença espiritual venç.

No és una rendició, és un continuarà amb la força i la dedicació necessàries i els mitjans adequats. Si no... si una cosa no passa, ja sabeu, és que no havia de ser.

Beneeixo les situacions que m’han mostrat:

Qui, sí. On, sí. Perquè sí.
Qui, no. On no. Perquè no.
Qui, mai. On, mai. Perquè mai.

Si d’alguna cosa serveixen els milers d’hores d’assajos en la dansa i en el teatre, és per a saber el que sí o no funcionarà i l’he aplicat durant tota la vida. És la intuïció personal, inexplicable, injustificable però millorada. No falla.

Chaplin, que no em feia riure amb el seu humor de la misèria, i em va fer témer-la i plorar des de ben petita, va dir: “La vida és una obra de teatre que no permet assajos. Per això, canta, riu, balla, plora i viu cada moment, abans que baixi el teló i l’obra acabi sense aplaudiments”.

No estic d’acord, tota la vida estem assajant i debutant centenars de vegades. Encertem i ens equivoquem. El simple fet d’existir, és un miracle de la vida, que mereix aplaudiment. El que fem amb ella amb obstinació i per bé, també.

Sigui com sigui, assaja i estrena la teva obra vital, no compten tant els aplaudiments.

Ja saps: no hi ha una segona oportunitat per causar una bona primera impressió.

Carolina Figueras Pijuán, directora artística-coreògrafa i creativa. Autora del llibre Memorias de una corista.