dijous, 9 de maig del 2024

Salou, un punt entre Fitur i Campclar

 


Vint anys després de marxar, de tornada i enfeinada amb alguns tràmits em trobo que Salou encara no disposa d’Oficina de Treball SOC. Em xoca que un municipi amb una economia turística i comercial que mou a tants treballadors i empreses, no tingui els serveis per a agilitzar una cosa tan important com és l’entorn laboral i depengui de l’oficina de Campclar, un barri de Tarragona, al qual triplica la població. Per molt que s’utilitzi la via telemàtica, el tracte presencial s’imposa i desplaçar-se fins a aquesta zona no és còmode, s’afegeix una pèrdua de temps per al qual no trobo justificació.

Aquest model de gestió ciutadana que no permet a Salou tenir la seva pròpia oficina del SOC, no s’acosta ni remotament al concepte de proximitat. Entre esperes i viatges en bus —49 minuts adverteix Google—, cues, consultes i tràmits de “torni en quinze dies” amb més paperassa, és com desplaçar-se a Madrid en l’AVE, encara que sigui a Fitur on almenys en l’última edició la capital de la Costa Daurada ha lluït davant uns 250.000 visitants.

Una altra inconveniència és haver d’arribar fins a l’estació del Camp de Tarragona que més que terra de ningú, ho és de res. Havent eliminat l’estació de tren de Salou, aquesta ciutat ha quedat supeditada al baixador d’una empresa privada i encara que es redissenyi la nova i es doti de servei d’autobús urbà, no deixarà de ser l’estació de referència d’un feu de l’oci que mai se sap en quines mans empresarials seguirà o caurà.

A l’oficina de Campclar, on hem d’anar si o si, he vist ofertes de feina molt curioses com aquella de fa temps on es demanaven ballarins d’alt nivell de modern, clàssic i folklore que parlessin obligatòriament rus.

Mira que fa anys que ballo i mai m’han demanat que parli un idioma (no cal), encara que al bell mig de Barcelona els anys vuitanta per a treballar era millor saber anglès —la majoria eren estrangers— , ja fos per sobreviure en el mitjà professional en unes condicions d’igualtat a la meva terra.

I totes aquestes exigències, acceptades per un servei d’ocupació per guanyar un sou inferior al d’una persona de serveis. Amb aquest nivell que demanaven, un ballarí estaria al Teatro Alla Scala di Milano i amb un visat obligatori per no ser ciutadà comunitari.

Això que vol dir?, que no havent-hi ballarins catalans, espanyols o europeus locals que parlessin rus —normalment—, l’oferta que no es podia complir era una treta legal per fer necessària la importació de personal. Ep, que en tinc molt amics russos i ucraïnesos, búlgars i romanesos exballarins meus i me’ls estimo molt. Ni he de dir el que he patit per ells i les seves famílies d’ençà que va començar la guerra.

De Salou em vaig enamorar gràcies al meu treball en el desaparegut Galas, als trajectes amb tren, a les famílies estupendes i empreses que em van rebre amb els braços oberts quan vaig fundar la meva escola de dansa i vaig estrenar els meus xous per a hotels. Cantava Carlos Gardel a Volver que: “Veinte años no es nada”... Sí, sí ho són.

L’edat d’un universitari, exactament el temps que he passat dormint mentre he viscut fins al dia d’avui i també dues dècades més d’experiència i perspectiva lluny d’aquí, físicament, amb afecte i gratitud.

Esperant que el projecte de Hard Rock es defineixi i se li planti un altre baixador de tren a la seva mida, proposo que l’Administració proporcioni els mitjans necessaris que Salou mereix, incloent-hi un major suport sanitari tenint en compte la xifra de visitants que tria aquest destí, uns dos milions últimament. Ho suggereixo perquè aquesta capitalitat de la Costa Daurada sigui autèntica i no solament un romàntic eslògan dels qui es van obstinar a engrandir-lo.

Ara ens assabentem que perdem dues banderes blaves. Jo ho vaig dir el 31 de desembre en una publicació de premsa del Camp de Tarragona, per l’eufòria dels creuers: “En llocs com Venècia, Santorini i Barcelona es mantenen agres disputes entre comerciants i ciutadans pesarosos per la degradació i la massificació turística, per a reduir la visita de creuers mentre els governants neden —salvant la seva roba— i aquí sembla que cau un altre mannà del cel, encara que sigui enverinat amb l’augment de vaixells d’embarcament, no solament en escala, a Tarragona. Les xifres contrastades pels experts d’Exeter i Girona, en un estudi sobre l’entorn i la salut publicat en Marine Pollution Bulletin afirmen que un creuer contamina amb una petjada de carboni superior a 12.000 automòbils. Al Mediterrani, les emissions d’aquestes naus i transbordadors suposen el 10% de tot el planeta. Aquesta és una mar relativament petita, amb trànsit molt intens, pèrdua de biodiversitat i pesca. Les urbs limiten el trànsit, fumar, el soroll i el lloguer de pisos turístics. Tarragona ha donat llum verda a l’acceptació d’aquestes maleïdes tones de CO₂ i altres tantes substàncies com òxids de sulfur, òxids de nitrogen i el sutge de les xemeneies amb una altíssima concentració similar a la de Pequín i Santiago de Xile. Sumin una altra tona d’escombraries diàries incinerades i eliminades a la mar i l’abocament d’aigües fecals i químiques.

Poques banderes blaves a les platges podran exhibir-se i això implica una sentència per a l’anomenat destí familiar que mai ha pogut superar l’estigma del turisme de borratxera. I qui defensa el sector de la pesca, la conservació marina i la salut dels residents? Sense haver resolt el problema de la professionalització i els salaris en l’hostaleria, això és el que ens espera: visitants que per una mitjana de 18 euros gastats en excursions i menuderies, descarregaran totes aquestes escombraries en la nostra llar”.

De moment l’actual sistema d’Ocupació situa a Salou com un punt molt concorregut i incomplet entre Fitur i Campclar, a prop d’un embarcament permanent de creuers on ningú ha pres mida de les previsibles conseqüències. Perdre les dues banderes blaves és la primera... ja veurem que passa amb Cambrils, Altafulla... i tota la costa. Serà menys daurada potser. Conclusió “Mengi vostè merda, milions de mosques no poden estar equivocades”.

Carolina Figueras Pijuán, directora artística-coreògrafa i creativa. Autora del llibre Memorias de una corista.