dimarts, 18 de juny del 2024

La gent de Salou

 


El millor de Salou és la gent, la que no veig des de fa vint anys i que en una breu trobada casual es mostra tan càlida i emotiva com si aquest temps no hagués passat. Quina meravella, tenint en compte el meu poc sentit d’arrelament, és fins i tot emocionant. Si les persones són la veritable identitat d’aquesta ciutat, si són els qui realment sostenen els serveis, l’economia i la despesa municipal, per què les accions des de l’Ajuntament persisteixen a decebre’ns?

Ho retratava a la perfecció el documental Zeitgeist, Tot el món és un escenari. Així es desenvolupa una gran farsa, tan creïble que supera les nostres cotes d’escepticisme. Salou està produint tal quantitat de notícies absurdes, negatives i controvèrsies que m’obliga a plantejar, com en la resta del país, el gran dubte sobre la democràcia. No perquè s’hagin obtingut més vots o hi hagi una majoria, segmentada i imbricada per conveniències, s’està exercint la democràcia. No sempre els que més s’agrupen tenen raó. Pot ser, solament, poder.

El tramvia és necessari. Els focs artificials de les Nits Daurades no són sostenibles. Les oliveres i vinyes són frivolitats particulars. Les urgències del CAP estan abarrotades cada dia. El perfum és un capritx que no oculta les escombraries als carrers. Conec una persona que té sis veïns ocupes. La gent passa fam i remena en les escombraries. Els contenidors de roba són assaltats per dones desesperades o et pregunten directament si el que vols desar és d’home de talla 44. El que sí que conec pel cas d’un amic, és l’esplèndid treball de Benestar Social.

Salou és l’escenari. No hi ha actors de categoria que assegurin una bona funció. Abaixin el teló i canviïn el repertori, la gent mereix alguna cosa més gran i millor. Hi ha quelcom més important que la foto a la paradeta, el titular i la postura engolada. 

Carolina Figueras Pijuán, directora artística-coreògrafa i creativa. Autora del llibre Memorias de una corista.