dimecres, 5 de juny del 2024

La no maternitat

 


Marian Nadal és una de les poques artistes que saben cantar, declamar i ballar amb una rica formació. Se’n diu vedet i va pels pobles faci calor o fred, però en realitat és una promotora cultural capaç de moure a les institucions per a motivar a diversos segments de la població. Estar a l’Aragó la beneficia; si residís a Catalunya es trobaria pals carregats de prejudicis en les rodes del seu bon fer. Aquí recollim el lament dels artistes amb solera, que veuen com la seva manutenció i tota una vida professional es dilueixen davant la gratuïtat dels concursos de talents en televisió i els actes d’aficionats en les festes majors. L’escola dels comediants de carretera i manta s’acaba. La falta de fórmules en directe que atrapin al públic i l’arrenquin de les urpes virtuals converteix en risc econòmic qualsevol iniciativa que superi un elenc de cinc persones.

L’artista que s’autoprodueix ha deixat de tenir somnis cars per a aferrar-se a la supervivència indispensable. Les productores teatrals juguen a ser Broadway pagant sous indignes. Els artistes, molts oficialment en el llindar de pobresa, es passegen en les catifes vermelles exhibint somriures i vestits prestats per aquesta oportunitat de fer-se veure, que bé pot aplicar-se a qualsevol persona en qualsevol situació laboral.

Tots a demostrar que seguim aquí a vegades amb caviar beluga, unes altres a base de pa i ceba. Per als qui hem comptat les monedes en temps d’alts i baixos i deutes de companyies en gira, això significa de professió càsting.

Vostès també passen proves encara que no es posin davant d’un focus. Algú pretén el seu lloc. Es tracta de conquistar i romandre, perquè tu triomfis el teu amic ha de fracassar. Els veterans afronten una jubilació precària i els joves omplen la nevera amb ocupacions per als quals no s’han preparat.

Si l’economia i el benestar són el retrat de la societat, la projecció artística és la seva radiografia.

Marian ensenya a altres dones a deslligar el cuquet. Ha estat comissària d’exposicions. Compta vivències de companyes que han tingut una maternitat molt més complicada que la d’una persona assalariada amb totes les seves necessitats cobertes. Es parla de la conciliació de la vida laboral i familiar encara que hi ha algunes generacions de dones, ignorades, que van portar fills al món fins i tot per a no poder gaudir de la seva infància i creixement amb tot el dolor d’aquesta separació. Marian, amb una filla preciosa, desitjava el meu testimoniatge de 'no maternitat' per a una de les seves xerrades i he pensat que puc compartir-lo aquí. Com a totes, el rellotge biològic em va donar el toc. En plena lluita pel meu posicionament en un mercat tan ingrat i voluble no podia permetre’m més d’un any de gestació, criança i inestabilitat econòmica, ja no dic si potser sola. Per la meva realització laboral he deixat enrere família, amics i territoris. Els cadàvers sentimentals que van quedar-se en el camí denoten la meva passió per la professió i la manca de possibilitats per a conciliar-ho tot. No era ambició, la meva responsabilitat m’impedia donar un present caòtic i un futur incert a un nen.

No val especular sobre una altra circumstància més segura. He cobert l’instint maternal amb les meves alumnes i amb els meus ballarins, encara que no és el mateix. Fent balanç, no em penedeixo.

Dir-ho en veu alta suposa ser etiquetada d’egoista pel sector conservador i també alliberar l’opressió de la moral aliena, aquells que opinen d’allò que no han viscut o patit en primera persona. Apel·lo al sentit comú davant, casos de gran generositat fèrtil però inútils en el propòsit com el de Shirley MacLaine, artista que admiro, però mare que no entenc, qui era capaç de deixar a la seva filla de tres anys viatjar sola en un vol intercontinental.

M’estremeix l’abandó infantil molt més que el judici de qui no sap posar-se en la teva pell. Un fill és el més important, fins i tot la dura elecció personal de no tenir-ho.

Carolina Figueras Pijuán, directora artística-coreògrafa i creativa. Autora del llibre Memorias de una corista.