dissabte, 1 de juny del 2024

Pornografia emocional

 


A principis dels anys 2000, uns imbècils van decidir publicar un fals experiment anomenat Bonsai Kitten. La web amb les fotos de l’ésser viu que no havia de créixer —no ho intenteu, no té gràcia ni possibilitat de supervivència i està penalitzat— va ser denunciada per ciutadans de tot el món a les autoritats i organitzacions animalistes, sense aconseguir trobar el servidor emissor, però van acumular milions de dades d’adreces IP. El pitjor va ser la velocitat de propagació per correu electrònic o, cosa que és el mateix, la pràctica d’enviar a tots els coneguts a visitar el lloc per horroritzar-se. Aquesta brutalitat tutorial és considerada el primer rumor fals d’internet i va omplir de satisfacció els seus creadors, igual que als criminals que s’aprofiten de la càmera encesa.

Faig aquesta reflexió als professionals de la informació. No som els seus coneguts, no coneixen els nostres valors ni les nostres fòbies, només som la seva audiència i ens estan cridant a conviure amb la tragèdia, més rendible, a totes hores. La llibertat de premsa, sobretot a la televisió, inclou molts tertulians que opinen de tot sense saber res de res.

Un ciutadà no pot decidir tan fàcilment què saber i com, fins que és assetjat amb contingut visual i explícit. No importa si és un magazín que barreja frivolitats de famosos i desgràcies internacionals, si és horari específic de notícies que no miro o l’última canallada, que ens posa la pell de gallina, considerada de màxima actualitat.

Estrany és qui no es veu en la necessitat de compartir a les xarxes, aquí l’acció perd qualsevol significat altruista com l’esquena perd el seu nom per sota de la cintura. Estar al dia és haver de veure el mateix vídeo atroç centenars de vegades i, de bonificació, apareix en el perfil on l’amic amb síndrome de bon samarità dona consells sobre salut sense cap certificació, repeteix l’advertència d’un desaparegut inventat o un fals malalt estafador, penja la recepta d’un pastís i presumeix amb la foto dels nets. Jo ho he fet per denunciar les massacres de dofins a Taiji i a les illes Fèroe, una pedrada d’aquest pecat és per a mi.

En la nostra ment s’acumulen empremtes inesborrables; els trens de l’11-M, les famílies que fugien plorant del volcà de la Palma, pares destrossats de dolor pels seus fills morts en l’incendi de la discoteca de Múrcia i la contínua exposició desproveïda d’ètica, ni que sigui pixelada, de les víctimes dels últims atacs en conflictes bèl·lics.

Us imagineu l’impacte de la retransmissió en directe de la nit dels vidres trencats?

Quants estudiants, professors i catedràtics d’Història, Periodisme i Criminologia aguantarien impertèrrits a l’aula si haguessin de contemplar en vídeo tots els esdeveniments cruels de la humanitat?

Així estan molts treballadors dedicats a aplicar la censura dels continguts en Meta, en tractament psicològic, de baixa i avorrits de la podridura que ens envolta. La informació professional ha perdut l’autocontrol, prima l’ham de clics i ningú vol ser l’últim en l’estadística.

Les cadenes de correu i de whatsapp amb estupideses individuals es poden ignorar encara que el missatge no desitjat ens sacsegi, especialment per part de qui hauria d’aplicar una certa moderació i permetre’ns exercir el dret a no horroritzar-nos tan gràficament, sense deixar de ser informat. És la “pornografia emocional” (frase de Sergio Candanedo, streamer conegut com a UTBH), signe dels temps.

Com que la immunitat no és possible, i alguns no volem ser massa que engoleixi totes les notícies sense parpellejar, ens queda confiar en la ràdio, la premsa escrita i alguns experts youtubers que no fan servir imatges violentes per recrear la gravetat de la informació ni per recolzar la importància dels seus coneixements.

Carolina Figueras Pijuán, directora artística-coreògrafa i creativa. Autora del llibre Memorias de una corista.