diumenge, 22 de setembre del 2024

No persegueixis somnis, domina’ls amb bona feina

 


Fa unes setmanes, Lamberto García, benvolgut company en batalles llunyanes, director coreògraf i mentor d’artistes, llançava als candidats de càstings un avís àcid en el seu perfil d’Instagram. Era una cosa així com que quan acudiu a la recerca d’una oportunitat a aquesta audició tan anhelada, us sorpreneu que no us acceptin. Vaja, que us rebutgin, que sona pitjor, però és més real. Relatava, no sense una certa jocositat, la decepció una mica patètica de qui anava i fracassava quan tots els veïns de la teva escala, els teus amics i els teus familiars t’havien estat donant copets a l’esquena dient-te el bo que ets... i tu, carregat d’aquesta eufòria i d’autoestima en mode "ara sí", la tornaves a espifiar.

Lamberto apel·lava al sentit comú: prepara’t. No demanis una segona oportunitat perquè entre fa mitja hora i just aquest moment no has millorat. Acabava dient: “No t’ofenguis, no et facis l’incomprès, a no ser, és clar, que ja et valgui l’opinió del veïnat per a creure que ets un artista destinat al triomf”.

Il·lusions hem tingut tots els que preníem classes i assajàvem deu hores diàries i amb això, hem fomentat la responsabilitat més arriscada en triar una professió que no és estable. També hem orientat als nous que venen, ja que no serà fàcil. La vida de l’artista, quan estàs preparat, comença en abandonar la comoditat de tot el conegut. L’aplaudiment regalat amb afecte habitual no serveix com a mesura. Aquest és l’encant d’aquest ofici. Com podeu comprendre, el positivisme, l’espelma, la medalleta i les avemaries al sant i el ferotge però ingenu suport local no et farà superar el càsting.

Contundent. Això t’ho dic jo.

El professional o qui vol ser-ho és contundent. No és autèntic, no és el bufó de l’escala ni de les festes familiars. Us ho explico: ningú vol un cirurgià amb aquests trets de personalitat que fascinen sense comprovar la seva carrera; vol i necessita un professional qualificat que sàpiga operar i li salvi la vida. És el mateix.

Per cert, dir molta merda davant un examen no té molt sentit. La gent va adquirint frases, sense saber molt bé per a què. Aquesta merda dels artistes es refereix a la que deixaven els cavalls de carruatge en aturar-se i descarregar els passatgers davant del teatre. I per ella, si n’hi havia molta, se sabia que hi hauria públic i que aquella nit menjarien calent. Avui, merda, n’hi ha en qualsevol lloc menys a la porta d’un teatre i tampoc és d’equí. Aferrar-se a supersticions —vigila que mai he sentit a dir la paraula sort en una funció— no garanteix res, igual que les comares que tant proclamen que vals sense tenir-ne ni idea. Avui, l’emoció de comprar un tiquet per a anar al teatre es resumeix al fet que el guardes en el mòbil amb un codi i l’ensenyes o te l’imprimeixes a casa, i, a sobre, per fer-ho et cobren la gestió. Vinga!, que el lloc dels comediants (els talentosos peons) que omplen les butaques continua sent el dels de l’última fila en l’escala de l’empresa i està en mans d’aquell que ja ho cantava la Martirio: el productor.

Com diu l’amic Lamberto: deixa d’enumerar les teves il·lusions, de suplicar i de responsabilitzar del fracàs als altres que no atenen el teu immens talent i prepara’t.

Jo et dic la meva versió: tria bé els teus mestres, que sàpiguen dir-te el que et trobaràs.

Passa una mica de fam, sense espatlla sobre la qual plorar que no està de més com a anècdota per a saber fins a on arriba la teva voluntat. Tingues un pla i traça’l bé —es tracta de la teva vida— per a poder-lo complir i cenyeix-te a ell, et diguin el que et diguin per a bé o per a mal tots aquells que no han guanyat ni han donat a guanyar un duro amb això.

I si no funciona, reinventa’t amb l’orgull just de supervivent que et servirà per a qualsevol moment futur. No persegueixis somnis, domina’ls amb feina ben feta. Com sigui però amb seny, gaudeix, és una aventura extraordinària.

Carolina Figueras Pijuán, directora artística-coreògrafa i creativa. Autora del llibre Memorias de una corista.