dilluns, 9 de setembre del 2024

Carta d’una professora de dansa

 


No soc àvia. No soc mare. Només soc la mala padrina d’un nebot del qual no recordo la data d’aniversari i que, considero lògic, no té interès a crear un vincle afectiu.

En canvi, i per a contrarestar el meu suspens com a tia política, la meva vareta de fada ha fet felices a tantes criatures, gratis o pagant, que realment aquesta capacitat d’il·lusionar i de, fins i tot algunes vegades, realitzar els seus somnis compensa de tot. En termes lúdic-educatius connecto amb els nens perfectament.

Després d’haver treballat en escoles de dansa, col·legis i AMPA, associacions culturals i en l’animació turística, definitivament posant la seva seguretat i felicitat per davant, vaig de vacances on no hi ha nens. Si pot ser, però més difícil, a restaurants també.

És el just premi, un descans fet a la meva mida i una necessitat comuna a moltes persones que volen una conversa tranquil·la i una estada plàcida. Sent honesta amb aquesta premissa de relaxament, em basta una mirada per a saber que una nena, adolescent i fins i tot adulta, connecta amb mi i tinc encara alguna cosa per donar-li, personal i molt transferible per a canviar, a través de l’art, la seva vida.

Vaig cobrir el meu instint maternal amb la dansa, en intermitències professionals al llarg de la meva existència, era i és com desintoxicar-se de la rutina frenètica d’aquesta maquinària del show business i afavoreix a totes dues parts.

Ho he fet des de molt jove quan tenia edat de ser cuidada i no cuidadora. D’aquí va néixer un gran sentit de responsabilitat que he aplicat a tota persona que en l’amistat o en el treball, m’ha considerat el seu lloc segur. Curiosament, el meu lloc segur, no és la família. Soc jo mateixa, la meva gossa, l’aula de dansa i un teatre buit.

Aquesta que escriu és la que va sortir artista, la rara i rebel, sense ser la més bufona, ni especialment dotada d’un talent extraordinari, ni va ser cridada per la fama tan enlluernant com enganyosa, però tossuda per a realitzar el seu èxit personal.

No soc aquesta senyora de fer paelles per a deu, i encara que l’entreteniment és la meva feina no em va la xerinola. M’incomoda el rotllet familiar de celebracions, tant com les confidències que, comprovades com a alta traïció, mai degueren fer-se.

Estant aquestes tardes d’estiu a la platja, contemplant aquestes fileres d’àvies, amb filles i nets... arrossegant cadires, ombrel·les i neveres aixecant la sorra, m’he sentit aliena, alleujada i sobretot lliure. Serà la bohèmia que perdura o un gen antipàtic d’aquests que no necessita continuar l’espècie.

Les meves últimes reunions familiars han estat funerals, als quals he assistit per respecte. Morta la meva mare el 2021, no vaig avisar a ningú per a acudir al tanatori i una vegada ha marxat, ja no em queda Nadal per celebrar. Durant la seva última setmana a casa i sedada, a la seva habitació, s’escoltaven ressons de nens. Col·legis pròxims, aquests dels anuncis de pisos en venda “Ben situats en zona comercial i escolar”. Més sons en balcons i patis en tardes de florent primavera... com un cant al despropòsit mentre s’afeblia el seu fil d’aire. Només soroll de nens jugant i cridant, mentre assistia impotent al seu final i la meva nena interior en ple moment de pèrdua, sacsejava la terrisseria, postals, fotos antigues, objectes simbòlics i tots els pongo acumulats de la meva caixa dels records... rememorant la humil felicitat d’una família de quatre i la tremenda generositat de la part paterna i marinera dels familiars a Cambrils i Tarragona passant les úniques vacances que vaig tenir, a les seves cases. Llavors encara suportava el rebombori. Després amb l’adolescència... silenci i distància per part meva.

Els meus parents més pròxims, els de sang, i els adquirits per compromís matrimonial em són molt llunyans mental, física i emocionalment. Llavors, aquí dic fi, ja que no vull deixar tasques pesades, memòries d’artista i de professora, ni restes de la meva rica vida interior a ningú. Sempre he sabut quin no és el meu lloc i és una avantatja.

No em penedeixo de la vellesa solitària que passaré. Encara més, em congratulo per una meditada elecció. S’imposa la calma però no la resignació. És la reafirmació del meu lloc segur.

Amb aquesta declaració, dono les gràcies a totes les mares i nenes, exalumnes que m’he trobat a Salou en aquests vuit últims mesos. Amb tantes abraçades i somriures, tinc la seguretat que, juntes, ho vam fer bé. Ho vam aconseguir, vam ser feliços, vàrem protegir aquella infància dels horrors del món. Igual que en Sant Martí a Barcelona, i de pas per Cambrils... tal com vaig abandonar Salou fa vint anys, el meu camí contínua cap a on l’instint, el meu treball, les meves inquietuds personals i l’amor em portin. Algunes m’oblidaran. Unes altres com Sofia, la meva penúltima alumna de dotze anys, plorarà com en acomiadar-nos el 2014.

El que succeeix és que aquest llarg camí vital mai s’acaba i tampoc se sap quan hi tornaré. A elles les faig dipositàries de tot això tan meravellós que compartim. I després... res.

Pensaré o escriuré sobre això, en un hotel sense nens.

Ja, bastant hotel ha estat aquest cor que guarda fidelment cada inseguretat, cada plor, cada gratitud, cada rialla, cada dibuix de la Carol amb la seva cua de cavall, envoltada de cors. Cada petit triomf com no caure d’una pirueta o assolir un nou salt, cada superar la vergonya, deixar per sempre el racó dels avergonyits pel seu entorn i ser important en un escenari. Cada somni, ara com ara, fet realitat. Perquè les meves nenes quan els preguntaven quina activitat extraescolar feien, deien: “Jo els dimarts i dijous faig Carol”. Efectivament, cap frase ho pot descriure millor. En el fons, totes elles, són jo.

Nota: si no vols aparèixer a les fotos, si us plau, contacta, identifica’t i se’t pixelarà.

Carolina Figueras Pijuán, directora artística-coreògrafa i creativa. Autora del llibre Memorias de una corista.